Vyšší nosnost a pevnější zavěšení. Společnost Demag vylepšila jeřábový systém KBK

publikováno:
autor:

Modulární kolejnicový systém Demag KBK je oblíbený především díky snadné instalaci a velké variabilitě. Společnost Demag svůj systém neustále vylepšuje, v poslední době se zaměřila na nové prvky s vyšší nosností a lepším využitím prostoru.

Stejně jako dala firma Lux jméno vysavači a Demag se stal synonymem jeřábu, vžila se pro každou jeřábovou stavebnici zkratka KBK. Originál je však jen jeden – Demag KBK. V českých firmách najdeme tisíce instalací tohoto systému, který se stal nesmírně populární zejména díky své univerzálnosti a promyšlené koncepci. „Firmy, které systém Demag KBK začaly využívat, na něj nedají dopustit, protože jim umožňuje rychle reagovat na měnící se požadavky výroby. Navíc běžné úpravy a přestavění systému většinou zvládnou šikovní firemní údržbáři vlastními silami,“ říká Vojtěch Danda, specialista na KBK systémy ve společnosti Konecranes and Demag.

ZAČÍT MŮŽETE JEDNOU KOLEJNICÍ

Aplikace, kde zákazník využije jednoduchý zdvihací systém s nosnostmi 80 kg až 3,2 tuny, jsou velice pestré. Nejjednodušší instalaci Demag KBK si můžeme představit pro zakládání obrobků o vyšších hmotnostech z palety do stroje, stačí zde kladkostroj a jedna kolejnice. O trochu náročnější aplikací jsou třeba lakovny, kde potřebujeme, aby se obrobky pohybovaly zpravidla po okružném uzavřeném systému. Pro tento případ se hodí podvěsné dráhy KBK se zatáčkami.

Nejsložitější je pak zakolejování celé výrobní plochy, ve všech osách a s elektrickým ovládáním všech pohybů, typicky sem spadají výrobní linky. Řešení se nabízí v podobě jedno- nebo dvounosníkových podvěsných jeřábů KBK. Z vyjmenovaných příkladů je zřejmé, že systém exceluje zejména tam, kde pracujeme s nižšími hmotnostmi, a právě ke zjednodušení systému při zachování nosnosti směřuje řada aktuálních novinek.

JEDNONOSNÍKOVÉ JEŘÁBY AŽ DO DVOU TUN

Novinky produktové řady zahrnují nové zesílené závěsy a vylepšené pojezdy. Ty umožní využití jednonosníkových jeřábů KBK s nosností 2 000 kg v aplikacích, které bylo dosud možné obsluhovat jedině dvounosníkovými jeřáby. Jednonosníkové provedení nabízí výhody v podobě lehčí a kompaktnější konfigurace jeřábu.

Úspora financí i zastavěného prostoru je při využití jednonosníkového jeřábu KBK zřejmá: tam, kde byly dříve nutné dva dvojité pojezdy propojené nosnou tyčí, postačuje nyní jeden dvojitý pojezd. To také znamená, že lze významným způsobem zkrátit dojezdovou vzdálenost jeřábu, což navíc umožňuje lepší využití dostupného prostoru. Stejné výhody platí i pro řadu KBK Aluline, což je odlehčený hliníkový systém, kombinovatelný s díly standardní stavebnice Demag KBK. Protože systém lehkých jeřábů KBK umožňuje pojezd několika jeřábů na stejné jeřábové dráze, budou i nadále využívány dvojité pojezdy, aby se zabránilo srážkám.

Shrnuto: Jednonosníkový jeřáb KBK A22 nabízí nosnost 2 000 kg při použití na nových pojezdech se zesílenými závěsy.

VĚTŠÍ VZDÁLENOSTI MEZI ZÁVĚSY – VĚTŠÍ FLEXIBILITA

Dalším novým prvkem v řadě KBK Aluline je zavěšení s vyšší nosností (až 2 400 kg) pro největší profil kolejnice jeřábové dráhy A22. To rozšiřuje možnosti plánování. Systém lze nyní použít s jeřáby, které mají nosnost až 2 tuny a které lze snadněji realizovat ve spojitosti s novým pojezdem. Větší vzdálenosti mezi závěsy lze také dosáhnout, pokud se na jeřábové dráze pohybuje několik jeřábů.

Snadno si to můžeme představit na konkrétním případu čtyř půltunových jeřábů na jedné jeřábové dráze: Až dosud byla maximální vzdálenost mezi dvěma závěsy 1 841 mm, díky novému zavěšení lze tuto vzdálenost nyní prodloužit až na 3 573 mm. To dává projektantům větší flexibilitu již ve fázi návrhu a umožňuje snížit nároky na montáž, stejně jako výrazně redukovat související náklady.

Shrnuto: Pevnější zavěšení nově umožňuje větší vzdálenosti mezi jednotlivými závěsy, v některých případech téměř dvojnásobné.

ONLINE KONFIGURÁTOR

Společnost Demag již rozšířila nabídku možností díky svému online konfigurátoru. Je tak možné si vybrat dvounosníkové jeřáby s vyvýšeným mostem v kombinaci s integrovanou trolejí pro elektricky poháněné pojezdy mostů. Toto rozšíření jeřábové stavebnice je zaměřeno na aplikace KBK s omezenou světlou výškou a větší dráhou zdvihu. I zde jsou výhody zaměřeny na optimální využití dostupného prostoru. Toto provedení s vyvýšeným mostem jeřábu a s maximálně užitečnou výškou zdvihu je také k dispozici pro systém KBK Aluline.

Shrnuto: Před samotným nákupem lze výhody nových prvků snadno otestovat v online konfigurátoru.

OMEZENÍ DRÁHY POJEZDU SE SNADNOU MONTÁŽÍ

Další nový prvek zdůrazňuje stavebnicový princip Demag KBK a jeho výhody pro bezpečnost. Situací, jež vyžadují omezení pojezdu jeřábu nebo kočky, je mnoho. Demag KBK nabízí vyšší bezpečnost díky omezení dráhy pojezdu, které lze nainstalovat v jakékoli pozici, a může být trvalé nebo jen dočasné. Alfons Gruttmann, obchodní ředitel Demag pro Německo, říká: „Naši zákazníci oceňují jeřábovou stavebnici Demag KBK, díky níž mohou vytvořit ergonomická řešení pracovišť splňující jejich specifické požadavky. Cení si obzvláště vysoké flexibility a modularity tohoto komplexního stavebnicového systému pro všechna odvětví.“

Shrnuto: Díky snadnému omezení dojezdu má zákazník plnou kontrolu nad pohybem břemen ve výrobním prostoru a pečuje o bezpečnost zaměstnanců.

ŘEŠENÍ MANIPULACE S VELKOU PERSPEKTIVOU

Společnost Demag uvedla na trh několik nových funkcí svého systému lehkých jeřábů KBK. Zaměřují se na vyšší nosnost, snadné plánování a montáž. „Systém Demag KBK se vyrábí již více než 50 let a všechny nové prvky jsou kompatibilní se všemi staršími díly, v tom je naše síla. Každý, kdo systém KBK využívá, jej může kdykoli v budoucnu snadno rozšířit podle požadavků výroby. K jednoduchosti montáže a modularitě tak přistupuje i cenová výhodnost, protože rozšíření stávajícího systému bude vždy nesrovnatelně levnější než zavádění nového řešení,“ uzavírá Vojtěch Danda.

Text a foto: Konecranes and Demag s. r. o.
www.demagcranes.cz

Aktuálně

V Praze vznikne nová čtvrť. Nové Dvory mají schválenou územní studii. Stavět se začne za 5 let. Lokalita Nových Dvorů je klíčovým, téměř 50 hektarovým, územím pro rozvoj města. Nově byla dokončena a schválena územní studie, na jejímž základě zde vznikne nová čtvrť u budoucí stanice metra D Nové Dvory, a také místa pro rekreaci a sport. Lokalita se nachází na území především městské části Praha 4 a Praha 12. Transformační lokalita Nové Dvory patří k největším územím v majetku hlavního města. Okolo nové stanice metra vybuduje Praha městskou čtvrť s dostupným nájemním bydlením, kompletní veřejnou infrastrukturou a vybaveností. Územní studie ZDE

Kalendář akcí