Výstavba dálničního mostu na trase D55 mezi Napajedly a Babicemi patří mezi technicky i logisticky náročné projekty současné české dopravní infrastruktury. Klíčový mostní objekt SO 201 překonává tok řeky Moravy v území, kde se protínají vysoké nároky na dopravní kapacitu, vodohospodářská omezení a stavební přesnost. Právě zde se osvědčilo kvalitní projektové řízení i volba spolehlivých technologií včetně systémového bednění a lešení od PERI.
Konstrukční řešení: výrazný oblouk jako technická i architektonická dominanta
Dominantou mostu je výrazná oblouková ocelová konstrukce, která prostřednictvím táhel nese spřaženou nosnou konstrukci mostovky pro oba dálniční směry. Výrazný červený oblouk se tyčí do výšky 21 metrů a dává celé stavbě nezaměnitelný charakter. Zajímavostí je také záměrné zvolení barevného odstínu oblouku – podobně jako červená konstrukce mostu Golden Gate v San Franciscu. Pro konstrukci mostovky byla použita ocelová kostra, jež byla budována s využitím technologie výsuvu. Na ní pak následovala betonáž spřažené železobetonové desky. Celková délka mostu činí 151 metrů, čímž se řadí mezi největší dálniční mosty na Moravě.
Požadavky na stavbu: prostorová omezení, bezpečnost, přesnost
Celá stavba probíhá v těsné blízkosti zástavby i aktivního vodního toku, navíc ve složitých klimatických i geologických podmínkách. Velkou výzvou bylo především založení masivních opěr: celková výška opěr a základu je úctyhodných 11,5 m a bylo spotřebováno více než 3 000 m3 betonu na obě opěry. Výstavba mostovky metodou výsuvu si vyžádala přesné plánování nejen nosné konstrukce, ale i bednicích a podpěrných systémů. Vše vyžadovalo maximální koordinaci, přehled o postupu prací a důraz na bezpečnost i kvalitu provedení – zejména při navazujících činnostech, jako byla betonáž mostovky. Klíčová byla koordinace činností a zajištění bezpečnosti během montáže ocelové konstrukce i navazujících stavebních prací.

PERI bednění:
spolehlivé řešení pro
každý krok výstavby
Při výstavbě opěr bylo použito systémové rámové bednění TRIO pro bednění základů a dříků opěr a FB lávky umožňující realizaci dalších výškových taktů dříku opěr. Oboje umožnilo včasnou, rychlou a bezpečnou montáž, proto výstavba probíhala bez zbytečných prodlev.
V rámci výstavby bylo nutné vyřešit technicky náročný proces vysunutí ocelové mostovky přes řeku Moravu. Klíčovou roli při této operaci sehrály příhradové nosníky systému KMT, díky nimž byla zhotovena dočasná konstrukce krakorce, přes kterou se celý výsun realizoval.
Pro bednění mostovky byla využita ocelová konstrukce mostu jako nosná plocha, na kterou byly upevněny zavěšené GT nosníky systému PERI. Tento způsob umožnil betonáž bez nutnosti podpěr v říčním korytě, což významně zjednodušilo logistiku stavby a zvýšilo bezpečnost prováděných prací.
Pro šikmá čela opěr a další složité detaily bylo nasazeno flexibilní lešení PERI UP, jež umožnilo přesné přizpůsobení různým geometriím.
Lešení PERI: přístup, bezpečnost a ochrana pracovníků
Na stavbě sehrálo lešení PERI klíčovou roli nejen z hlediska přístupu, ale i ochrany pracovníků. Pro montážní práce, svařování i betonáž byla nasazena konstrukce PERI UP Flex, která vyniká rychlou montáží a demontáží a zároveň splňuje vysoké požadavky na bezpečnost práce.
Součástí řešení bylo i provizorní zastřešení pracovních prostor, jež chránilo kritická místa během zimního období. Díky systému LGS 150 bylo možné vytvořit dočasné zastřešení pracovních úseků, což umožnilo pokračovat ve výstavbě i během zimy. Ochrana před vlivy počasí pomohla zajistit kontinuitu prací bez zbytečných prostojů.
Nároky projektu byly vysoké. Jak z hlediska materiálové dostupnosti, tak z hlediska technického návrhu. Právě kombinace flexibilního systému a technické podpory PERI umožnila celou realizaci bez kompromisů.
Promyšlený projekt s profesionálním technickým zázemím
Most přes Moravu u Napajedel není jen funkčním prvkem dálniční sítě. Je zároveň důkazem, že i technicky náročné stavby lze zvládnout s kvalitním projektovým řízením, efektivní logistikou a podporou spolehlivých systémových řešení. Společnost PERI zde přispěla nejen technickými produkty, ale i odborným poradenstvím a podporou, která zajišťovala bezpečnost, efektivitu a přesnost v každé fázi stavby.
Autor: PERI
www.peri.cz

Podobně jako slavný Golden Gate Bridge v San Francisku má i moravský most díky své výrazné barvě velmi působivý vizuální dopad na okolní krajinu, zejména při pohledu z větší vzdálenosti.