Beraněné železobetonové piloty jsou ideálním řešením pro zakládání staveb na obtížně přístupných a stísněných místech, včetně zastavěných oblastí a členitého terénu. Na rozdíl od jiných metod umožňují pokračovat ve stavebních pracích i za nepříznivých povětrnostních podmínek, včetně mrazivých zimních měsíců, kdy by klasické betonování nebylo možné. Jejich instalace je až třikrát rychlejší než u tradičních metod, protože nevyžaduje složité procesy, jako je vázání armokošů nebo čekání na vytvrdnutí betonu. Tento rychlejší postup přináší úsporu času i finančních nákladů, kdy beraněné piloty mohou být až o 30 % levnější než tradiční vrtané piloty.
HISTORIE
Historie beraněných pilot sahá hluboko do minulosti a je jedním z nejstarších způsobů zakládání staveb. Tento systém byl využíván už ve starověku, zejména v oblastech, kde bylo zapotřebí stabilizovat stavby na měkkém nebo nestabilním podloží.
Již staří Římané a Egyptané používali dřevěné piloty pro zakládání staveb ve vlhkých oblastech, jako byly přístavy nebo stavby v bažinatých terénech. Příkladem raného použití pilotových základů jsou Benátky, kde dřevěné piloty slouží jako základy pro většinu staveb, protože město stojí na bažinatém podloží. Tyto piloty byly vyráběny z odolného dřeva, jako je dub, a byly zatlučeny do země tak, aby poskytly pevný základ.
S průmyslovou revolucí v 19. století přišel obrovský pokrok v oblasti stavebnictví, a tím i rozvoj technologie beranění. V té době začaly být dřevěné piloty nahrazovány železnými a betonovými pilíři, které nabízely mnohem větší nosnost a odolnost. Ve 20. století se technologie dále rozvíjela. Došlo ke zdokonalení betonových pilot, a to zejména díky zavedení předpjatého betonu a pokročilejších technik výroby a beranění. Tyto moderní metody umožnily efektivnější, rychlejší a ekonomičtější zakládání staveb. Betonové piloty nahradily dřevo díky své odolnosti, trvanlivosti a vyšší nosnosti.
Dnes jsou beraněné piloty považovány za jeden z nejspolehlivějších způsobů zakládání staveb, zejména na problematických podložích. Moderní technologie zahrnuje hydraulická a dieselová beranidla, která umožňují rychlou a přesnou instalaci pilot s minimálním dopadem na okolní prostředí. Tato metoda je široce využívána při zakládání staveb všeho druhu – od rodinných domů až po průmyslové objekty. Společnost BERAMO Pile používá stroj Baumatik 300 SM, který díky svým vlastnostem dokáže zaberanit piloty do hloubky až osm metrů bez předvrtání. Tato technologie je až třikrát rychlejší a o 30 % levnější než tradiční způsoby zakládání.
BERAMO Pile
Za společností stojí Marian Cieslar a Tomáš Fremr, kteří spojili své dlouholeté zkušenosti z navrhování a realizace staveb. Marian Cieslar, působící také jako spolumajitel firmy Cieslar, se zabývá realizacemi staveb a řízením projektů, zatímco Tomáš Fremr je autorizovaným statikem s bohatou praxí v projektování. Společně přinášejí inovativní řešení pro zakládání staveb, která se uplatňují napříč širokou škálou projektů.
VÝHODY BERANĚNÝCH PILOT
Obr. 3 – Příprava beraněné piloty, |
Železobetonové piloty jsou přizpůsobeny druhu stavby a geologickým podmínkám na místě realizace. Piloty mají průřez 25 × 25 cm nebo 30 × 30 cm. Hloubka zaberanění je s naším strojem možná do osmi metrů. Tato technologie zajišťuje stabilitu a dlouhou životnost i v náročných terénech nebo zátopových oblastech, kde je možné základovou desku zvýšit nad úroveň terénu. Piloty jsou ideálním řešením pro různé typy staveb. Například pro zděné stavby, dřevostavby, stavby ve svahu, inženýrské stavby, jako jsou stožáry apod., skeletové stavby typu průmyslové haly a skladovací objekty, pergoly a přístřešky.
Vzhledem k tomu, že piloty mohou být zapuštěny do únosné vrstvy podloží, poskytují spolehlivou stabilitu i v náročných geologických podmínkách. Mají vyšší únosnost a delší životnost než alternativní metody, jako jsou zemní vruty. Navíc jsou šetrné k životnímu prostředí, protože při jejich výrobě a instalaci vzniká minimum odpadu a spotřebovává se méně materiálu. Přesnost beranění zajišťuje minimální odchylky, což zvyšuje celkovou kvalitu a stabilitu zakládání stavby.
MODELOVÝ PŘÍKLAD
Typický příklad objektu, kde jsou beraněné piloty ekonomicky výhodné a efektivní řešení, představuje rodinný dům obdélníkového půdorysu o vnějších opsaných rozměrech zhruba 13,0 × 9,5 m. Objekt situovaný ve svahu je jednopodlažní, s obytným podkrovím a podsklepením v celé ploše. Základy byly navrženy plošné (základové pasy), bez geologického průzkumu. Po provedení hrubých výkopových prací jsme zjistili, že místní geologické podmínky nejsou vůbec vhodné pro založení na základové pasy a provedli jsme dodatečný průzkum. V úrovni základové spáry se nacházely měkké sprašové hlíny a hladina spodní vody byla zastižena 0,5–0,75 m pod základovou spárou, viz obr. 3.
Zvažovali jsme dva koncepty založení stavby, první pomocí základové desky a druhý pomocí beraněných pilot. V programu RFEM 5.0 byl vytvořen model základové desky včetně suterénu. Deska tloušťky 350 mm půdorysně přesahovala o 0,5 m obvodové stěny a bylo výpočetně dosaženo napětí max. 70 kPa, tato hodnota byla doporučena geologem jako maximální. Větší půdorysné rozměry nedovolily místní podmínky (pažení, hranice pozemku). Beraněné piloty byly navrženy 0,25 × 0,25 m v délce jen 3,0 m, kde pata byla opřena ve vrstvě ulehlých štěrků. Únosnost takové piloty dosahovala hodnot 300 kN a sedání max. 15 mm. Pod objektem bylo navrženo celkem 42 kusů pilot.
A CENA?
Ekonomické zhodnocení variant vyšlo ve prospěch beraněných pilot. Základová deska vychází na 57,5 m3 betonu C25/30, XC2, XA1, množství výztuže bylo uvažováno 120 kg/m3, tj. 452 000 Kč bez DPH. Cena beraněné piloty je 8 500 Kč bez DPH (materiál + montáž), tj. 357 000 Kč za všechny piloty. Je potřeba připočítat základové rošty o velikosti 0,5 × 0,5 m (tj. 16,5 m3) a spolu s výztuží je to nákladově 62 000 Kč bez DPH. Celkem tedy za založení pomocí beraněných pilot a základových roštů je cena 419 000 Kč bez DPH.
Autor: www.beramo.cz