Stavební surovinová krize ve Zlínském kraji se prohlubuje. Stavební firmy, betonárny a výrobci betonových prefabrikátů se zde potýkají s kritickým nedostatkem štěrkopísku. Nejobtížnější je sehnat hrubé frakce od 4 do 32 milimetrů, které se používají jako plnivo do betonu. Protože v sousedních krajích mají těžaři plné ruce práce uspokojit poptávku pro regionální odběratele, Zlínský kraj se musí spoléhat na drahé dodávky ze zahraničí. V minulém roce tu vzrostl dovoz štěrkopísku ze Slovenska o 40 %.
„Do Zlínského kraje ročně vozíme řádově statisíce tun štěrkopísku, což odpovídá produkci jedné střední pískovny. Nijak zvlášť nás to netěší, ale je to za dané situace to nejlepší ze špatných řešení. Jedinou alternativou je omezit výstavbu. A k tomu už částečně došlo před dvěma lety, když musel region krátkodobě přejít na přídělový systém. Ceny štěrkopísky dováženého přes hranice mohou být kvůli dopravě až dvojnásobné, ale pořád je to lepší než nemít nic,“ říká Petr Dušek, mluvčí společnosti České štěrkopísky.
Ve Zlínském kraji nedávno ukončili těžbu v několika významných ložiscích – Ostrožská Nová Ves, Police či Hustopeče nad Bečvou. Podle analýzy České geologické služby, Těžební unie a Sdružení pro výstavbu silnic se může v následujících letech situace ještě zhoršovat. Stávající ložiska mají velmi nízkou plošnou roztěženost, a pokud se nepodaří otevřít žádná nová, zůstanou na konci 20. let v regionu pouze tři aktivní pískovny, z nichž pouze dvě disponují zásobami nad 10 let.
„V tomto kontextu je nám velmi líto, že diskuze o našem záměru u Uherského Ostrohu se tak vzdálila věcné podstatě a seriózní argumentaci. Geologické průzkumy před deseti lety prokázaly, že ložisko vykazuje dostatečný objem velmi kvalitní suroviny s hrubou frakcí od 4 do 16 mm. Jde tedy přesně o materiál, který kraj potřebuje. Obavám místních obyvatel z ohrožení zdroje pitné vody sice rozumíme, na druhou stranu je třeba vzít v úvahu, že ložisko leží v dostatečné vzdálenosti od jímacích vrtů a že uvedené riziko se na našem území dosud nikdy nikde nenaplnilo,“ říká Petr Dušek, mluvčí společnosti České štěrkopísky.
Velmi podobná situace jako u štěrkopísků je ve Zlínském kraji i v oblasti stavebního kamene, který je nezbytnou surovinou do asfaltu, betonu i kolejových loží. Deficit kamenolomů problém ještě zhoršuje, protože neumožňuje náhradu štěrkopísků v oblastech, kde jsou tyto suroviny zaměnitelné. V důsledku se jak drcené, tak přírodní kamenivo vozí do Zlínského kraje z velkých vzdáleností a silnice a obce jsou zbytečně zatěžovány značným objemem kamionové dopravy. Zejména silnice první třídy od Zlína na Hodonín či Břeclav je kvůli tomu velmi přetížená.
Autor: České štěrkopísky