Nová budova stanice švýcarské lanové dráhy Rigi Scheidegg s falcovanou hliníkovou krytinou Prefa

publikováno:
autor:
Stanice lanové dráhy Rigi Scheidegg (foto: Croce & WIR) Stanice lanové dráhy Rigi Scheidegg (foto: Croce & WIR)

Nová stanice lanové dráhy, která nahradila původní úzkorozchodnou železniční trať Rigi Scheidegg, je úžasným příkladem, jak může soudobá architektura a moderní materiály zapadnout do krásné švýcarské krajiny. Hlavní budova je kombinací několika materiálů: dřeva, hliníku i betonu a působí jako „diamant“, precizně vsazený do malebné obce Goldau. O dokonalost celé stavby se zasloužila zejména falcovaná krytina od firmy PREFA Aluminiumprodukte. Tato čtvercová střešní šablona opticky působí, jako kdyby byla vyrobená z kůže. Budovu navrhla vyhlášená švýcarská architektka Brigitte Wullschlegrová.

ÚDAJE O STAVBĚ

  • Název stavby: Rigi Scheidegg – lanovka Goldau
  • Země: Švýcarsko
  • Architekti: Dettling Wullschleger Architekten AG, Arch. Brigitte Wullschleger
  • Realizace: Anton Ulrich GmbH
  • Typ střechy: PREFA – falcovaná šablona 44 × 44
  • Typ fasády: PREFA – falcovaná šablona 44 × 44
  • Barva střechy a fasády: P.10 břidlicová

HLAVNÍ POŽADAVEK: MUSÍ TO ZAPADNOUT!

„Úkol pro obnovení trati Rigi Scheidegg byl jednoduchý i složitý zároveň. Všechno musí být originální a nové, ale přesto musí dokonale zapadnout do okolní krajiny. Mělo se jednat o stavbu, která sice bude na pohled zcela jedinečná a moderní, ale která bude zároveň působit dojmem, jako by byla součástí krajiny odjakživa,“ vzpomíná architektka Brigitte Wullschleger o nelehkém úkolu. Důležité bylo, jak budou stanice vypadat při pohledu zvenčí. Jaký bude obal, kterým celou stanici zahalíme? … To byla pro architektku vůbec první otázka, jakou si hned v úvodu musela položit. Osobitý design nakonec nebylo až tak složité navrhnout a vytvořit, daleko zásadnější roli měl ale sehrát použitý materiál.

Jako optimální volba se ukázala kombinace přírodního dřeva, elegantního hliníku a pevného betonu. Správní radu předložený návrh i kombinace materiálů jednoznačně nadchly a tím se potvrdilo, že cesta, jíž se B. Wullschlegrová se svým týmem rozhodla jít, je ta pravá.

DŮM Z KŮŽE

Do konceptu zapadla hliníková krytina takzvaně „doslova a do písmene“. „Jednotlivé čtvercové Prefa šablony připomínají šupiny a celkově pak plášť budovy působí dojmem, jako kdyby byl z kůže,“ vypráví B. Wullschlegrová. Nespornou předností těchto šablon je, že umožňují použít stejný materiál jak na pokrytí střechy, tak i na fasádu. Přechod mezi dřevěnými částmi a falcovanou krytinou bylo možné udělat s naprostou přesností, a navíc bez zbytečných komplikací. „Výsledný efekt je velmi přirozený, až samozřejmý. O to nám vlastně celou dobu šlo,“ oceňuje architektka a dodává: „Řada lidí se mě na tento projekt ptá a já jsem pyšná, že reakce místních jsou velmi pozitivní. Líbí se jim, že nezničil ráz místní krajiny a že do ní naopak přirozeně zapadl. Navíc se z objektu stal i oblíbený výletní cíl, což nás samozřejmě těší dvojnásob.“

O realizaci pokrytí střechy se zasloužilo klempířství Antona Ulricha z Arth am See, jehož historie sahá až do roku 1810. Během realizace údolní a horní stanice Rigi Scheidegg spolupracoval A. Ulrich jen s jedním svým kolegou, a přesto dokázali práci dokončit za pouhý měsíc. „Během stavby se Rigi stalo naším domovem. Byl to velký zážitek, který člověk hned tak nezažije,“ vzpomíná vyhlášený a zkušený klempíř. „Použili jsme Prefa falcovanou střešní šablonu 44 × 44, se kterou se pracuje stejně snadno, jako i s ostatními hliníkovými střešními krytinami tohoto výrobce,“ říká A. Ulrich. Klíčovou roli přitom podle něj hrála poddajnost materiálu. „Střešní zlom jsme mohli provést naprosto precizně a hladce, bez jakýchkoli problémů. Při měření byla potřebná maximální pečlivost, proto jsme všechno řádně změřili a zakreslili na dřevo, aby všechno dokonale sedělo,“ uzavírá klempíř, který svým dílem napomohl tomu, aby nakonec vše skutečně dopadlo k plné spokojenosti investora a věřme, že i návštěvníků této destinace.

Z podkladů společnosti PREFA Aluminiumprodukte s. r. o.