Metrostav Norge se podílí v okolí Bærumu na výstavbě jednoho z klíčových projektů regionu – Gjønnes tunelu. Ten propojí Gjønnes s hlavní dopravní tepnou E18, která v úseku mezi městy Lysaker a Randstad právě prochází modernizací. Stavba 2,8 km dlouhého dvoutubusového tunelu je součástí první fáze projektu Vestkorridoren a představuje zásadní krok k zajištění plynulejší a bezpečnější dopravy v celé městské aglomeraci Osla.
„Tunel razíme v hustě zastavěné oblasti, kde jej od obytných budov dělí jen několik metrů. To od nás vyžaduje přísné dodržování hlukových a vibračních limitů, které ale zároveň zpomalují tempo prací. Dodržujeme také přísná injektážní kritéria, která jsou důležitou součástí projektu. Horninový masiv musíme předem pečlivě utěsnit, abychom zabránili průsakům podzemní vody a ochránili okolí. V praxi to znamená stovky speciálních vrtů a opakované vstřikování cementových směsí pod vysokým tlakem, dokud se nedosáhne požadované těsnosti,“ vysvětluje Daniel Lorenc, hlavní stavbyvedoucí ze společnosti Metrostav Norge.
Hlavním dodavatelem stavby je společnost OHLA Norge, Metrostav Norge jako hlavní subdodavatel zajišťuje veškeré výkopové práce. Zadavatelem projektu je Statens vegvesen. Tunel je navržen jako dvouproudová silniční stavba s profilem T9,5 a celkovou délkou přibližně 3,5 km. Metrostav Norge zde provádí ražbu v délce 2,8 km, což představuje asi 250 000 kubíků vytěžené horniny. Součástí podzemní stavby je také devět nouzových výklenků, devět křížových spojů, technická místnost a čerpací i sedimentační komora.
Největší výzvou projektu jsou složité geologické podmínky. Stavbaři Metrostavu Norge zde identifikovali osm zlomových zón s tloušťkou nadloží pouze 3–5 metrů. Náročné budou také úseky křižující stávající tunely – Holtekilt, Høvik a Bærum. Převážná většina trasy se razí metodou drill & blast, tedy postupným vrtáním a odstřelováním horniny, což je v podmínkách Oslofjordu osvědčený a bezpečný postup. Na vybraných úsecích je však nutné použít speciální vybavení – od norských oblouků ze stříkaného betonu a konstrukční oceli, přes mikropilotové deštníky, až po ražbu NRTM s betonovými protioblouky, což je v norských podmínkách poměrně vzácné řešení.
Samostatnou kapitolou jsou mimořádně náročné požadavky na vodotěsnost tunelu. Cílem je eliminovat pokles hladiny podzemní vody v okolí. Projekt počítá s vícestupňovými injektážemi o délce 21 metrů každých 10–11 metrů vyražené trasy. V některých úsecích je navržen vodotěsný betonový sarkofág.
Gjønnestunnelen je zařazen do nejvyšší bezpečnostní třídy, což vyžaduje precizní plánování a realizaci každého kroku. Na stavbě se podílí přibližně 50 zaměstnanců společnosti Metrostav Norge a desítky dalších zaměstnanců hlavního dodavatele.
Po dokončení přinese výrazné zlepšení dopravní situace v oblasti Bærumu, zvýšení kapacity komunikace a vyšší bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu.
Skupina Metrostav reprezentující největší českou stavební společnost působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Realizovala například i ražbu tunelu na odlehlých Faerských ostrovech. Ve Skandinávii celkově dosud vybudovala přes 48 kilometrů tunelů.
Autor: Skupina Metrostav, tisková zpráva
Foto: Metrostav Norge