V Chebu vzniká nové depo pro moderní železniční provoz

publikováno:
Servisní část haly po betonáži prohlížecích kanálů. Servisní část haly po betonáži prohlížecích kanálů.

V Chebu vyrůstá nová servisní hala pro údržbu železničních kolejových vozidel, doplněná o kompletní železniční infrastrukturu v okolí areálu. Projekt pod vedením společnosti Sagasta přináší komplexní přestavbu celého areálu a realizuje se v letech 2024–2025.

Nová hala pro údržbu kolejových vozidel vyrůstá v železničním uzlu Cheb, který patří k důležitým dopravním bodům v západní části České republiky. Cílem stavby je vytvořit moderní zázemí pro servis kolejových vozidel, umožňující rychlou a efektivní údržbu přímo v místě provozu. Součástí bylo nové kolejové souvrství s trakcí, zabezpečovacím zařízením a zpevněnými plochami.

PŘESTAVBA PŮVODNÍHO AREÁLU

Hala v průběhu výstavby.Stavba probíhá na místě původního železničního areálu, který sloužil údržbě vozidel již v minulosti. V areálu se nacházela rotunda s výhybkami a dílenským vybavením, ta však byla z hlediska kapacity, technického stavu i dispozičního uspořádání již nevyhovující. Veškeré původní objekty byly zdemolovány, stávající koleje byly vytrhány a celé území prošlo zásadní přeměnou.

Před zahájením hlavních stavebních prací byl proveden pyrotechnický průzkum, který je v železničních lokalitách, kde se za 2. světové války bombardovalo, obvyklý. Zásadním úkolem byla rovněž koordinace stávajících a nově budovaných inženýrských sítí.

DISPOZICE A ZÁKLADNÍ PARAMETRY

Nová hala má půdorysné rozměry 175 × 23 m a výšku 11 m. Na celou její délku navazuje dvoupodlažní administrativní budova o rozměrech 143 × 8 m, jež zajišťuje zázemí pro personál, dílny a další podpůrné činnosti. Celý objekt je navržen tak, aby umožnil obousměrný vjezd kolejových vozidel a jejich pohodlné zakládání do servisních pozic uvnitř haly.

Významným stavebním prvkem je také opěrná stěna o délce 150 m a výšce 5 m, která byla nutná pro zvětšení plochy areálu směrem k přilehlému svahu. Její výstavba probíhala v několika etapách a byla náročná na zemní práce a stabilizační opatření.

KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ

Hlavní nosný systém haly je tvořen ocelovou rámovou konstrukcí složenou ze sloupů a průvlaků s pravidelným modulem. Konstrukce je optimalizována na minimální počet vnitřních sloupů a umožňuje v budoucnosti instalaci jeřábových drah nebo jiných technologií.

Administrativní budova je navržena jako zděná stavba s podélným nosným stěnovým systémem. Oba objekty jsou založeny na železobetonových pilotách v kombinaci s patkou (hala) nebo pasem (zděný objekt). Výztuž byla provažována proti účinkům bludných proudů.

SARKOFÁG

V průběhu projektu a výstavby došlo i k poměrně bizarnímu vývoji situace kolem starého zařízení Lapolu osazeného v trase nové opěrné stěny. Požadavky vodoprávního úřadu, omezené možnosti spádování potrubí a stísněné podmínky byly tak komplikované, že došlo k rozhodnutí postavit tzv. „dům kolem trubky“, neformálně nazývaný „sarkofág“. Jedná se o samostatný prostor vybudovaný ve svahu, zakomponovaný přímo do opěrné stěny, s přístupovým otvorem pro kontrolu původního zařízení.

Realizaci komplikovalo nemožné ukrojení svahu, jelikož v jeho bezprostřední blízkosti se nachází základová patka mostního objektu. Statik Ing. Martin Kaleta proto zvolil technicky náročné řešení založené na mikropilotách a konstrukčně oddělených opěrných prvcích, které byly spojeny se stávající opěrnou stěnou. Toto řešení umožnilo vjezd menší techniky a zároveň založení tak, aby nebyly přenášeny síly na stávající stěny Lapolu.

Řez opěrnou stěnou a sarkofágem.
 

DETAIL PRAHU

Běžný detail sekčních vrat doplněný o průběh kolejového temene s drážkou v pryžovém systému byl postaven před požadavek zamezení vháněné srážkové vody do haly. Před výrobou atypické mechanické klapky bylo upřednostněno řešení osazení běžné střešní vpusti do výřezu pryžového bloku. Z drážky vede odbočka ke vpusti, která přebírá nahromaděnou vodu a odvádí ji do drenáže kolejového spodku.

Detail prahu.(autor: Ing. Robert Šimáček)
 

TECHNOLOGICKÉ A PROVOZNÍ VYBAVENÍ

V hale budou umístěny koleje pro přímý vjezd vozidel, dále prohlížecí kanály, zvedací stůl – hříž s nosností 12,5 t, patkové zvedáky s nosností 25 t, resp. 50 t, jedna sada pro zvedání železničních vozidel, stlačený vzduch, vakuová stanice. Administrativa poskytne kancelářské a hygienické zázemí pro zaměstnance. Střecha haly je osazena FVE s instalovaným výkonem přibližně 195 kWp.

Součástí širšího areálu bude rovněž výstavba nové čerpací stanice pohonných hmot, která zajistí tankování přímo v místě provozu bez nutnosti přesunů vozidel mimo areál. Železniční provoz v areálu bude řízen pomocí zabezpečovacího zařízení 3. kategorie.

Řez prohlížecími kanály s koordinací TZB.
 

ZÁVĚR

Výstavba nové servisní haly v Chebu je příkladem transformace historicky zatíženého území na moderní technický provoz. Objekt významně zvýší efektivitu údržby kolejových vozidel v západních Čechách.

Autor: Ing. Adam Špunda,
působí jako hlavní inženýr projektu ve společnosti Sagasta