Modernizace historického zdymadla Hořín na Vltavě je v poločase

publikováno:
autor:
Zdymadlo Hořín (zdroj: ŘVC ČR) Zdymadlo Hořín (zdroj: ŘVC ČR)

Ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů dne 24. 10. 2019 provedl staveništěm plavební komory Hořín Patricka Vankerckhovena z Evropské Komise, Marka Pastuchu z Ministerstva dopravy a další hosty, kde spatřili unikátně odhalené jádro původních konstrukcí. Proměna památkově chráněného zdymadla Hořín na Vltavě u Mělníka, která umožní plavbu větších lodí, je přesně na přelomu. Končí práce na bourání a rozebírání zdiva z roku 1905 a začíná betonáž a opětovné ukládání masivních kamenů. Tento projekt spolufinancovaný Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy CEF zajistí zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.

„Rok 2019 je na vodních cestách zcela mimořádný, protože oproti minulým letům se intenzivně staví a upravuje infrastruktura tak, aby vodní doprava byla bezpečnější a měla lepší podmínky v konkurenci se silniční dopravou na přetížených komunikacích. Hlavní úsilí se soustředilo na modernizaci Vltavské vodní cesty z Mělníka do Prahy jako napojení metropole na síť vodních cest Evropy,“ uvedl ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora projektu.

„Tento projekt je první stavbou na vodních cestách, která plní cíle dopravní politiky Evropské Unie na koridoru hlavní sítě TEN-T a odstraňuje strategická omezení definovaná Evropským koordinátorem Mathieu Groschem na dopravním koridoru Východ – východní Středomoří,“ řekl Patrick Vankerckhoven z Evropské Komise. „Věříme, že zlepšování plavebního stavu vodních cest bude pokračovat a Česká republika vyřeší i problematickou splavnost Labe, aby byly naplňovány cíle dosažení nízkoemisní a udržitelné dopravy v Evropě“, dodal.

Přestavba památkově chráněného zdymadla Hořín je stavbou, která nemá obdoby. Dnes je mimořádný okamžik, kdy končí bourací a rozebírací práce téměř 120 let starého zdiva a betonů a zahajují se betonáže i kamenné obklady nových konstrukcí. Jako první začalo vyzdívání širšího horního ohlaví, na dolním ohlaví s budoucím unikátním zdvižným mostem budou práce pokračovat za několik dní. Pod komorou na levém břehu už stroje vyvrtaly pilotovou stěnu a začíná její kotvení do skály.

„Rekonstrukce stavby přináší řadu překvapení, které pro nás předci připravili uvnitř masivních zdí, ale práce úspěšně pokračují tak, aby na jaře příštího roku těžké jeřáby osadily nová ocelová vrata,“ doplnil Jan Prokeš, vedoucí projektu Metrostavu a.s.

Stavbu Úprava ohlaví Plavební komory Hořín realizuje dodavatel Metrostav a.s. se stavebními náklady 378 mil. Kč a práce budou dokončeny na jaře 2021.

Projekt společně s modernizací rejd plavební komory Praha - Štvanice uspěl v roce 2017 u Evropské komise a získal financování z grantu Nástroje Evropské Unie pro propojení Evropy, který dosáhne 10,7 mil. EUR. Financován je rovněž Státním fondem dopravní infrastruktury.

Reklama

Svařovací zdroj ESAB - Origo Mag

Origo Mag C171/C201/C251 - jde o jednofázové svařovací zdroje se stupňovou regulací napětí pro svařování MIG/MAG. Zabudované podávání drátu a nízká hmotnost z nich dělá ideálního pomocníka pro autoservisy, opravny a drobnou kovovýrobu. Součástí dodávky je svařovací hořák ESAB.

Více informací ZDE.