Covid změnil pravidla na trhu stavebnictví. Došlo k odlivu zahraničních pracovníků. Zdražily se stavební hmoty v důsledku omezení těžby primárních zdrojů a pocítili jsme i jejich nedostatek z důvodu ochabování importu. K něčemu ale Covid přispěl – posunul práci do více digitálního prostředí. Za pomoci různých softwarů a cloudových řešení se začalo více pracovat na dálku z domova a většina obchodních transakcí probíhala online. Ve firmách to sice nastartovalo změnu myšlení, ale potenciál digitalizace je mnohem větší. Umíme možností využívat naplno?
V regionu střední a východní Evropy je stavebnictví nejméně digitalizovaný obor. Většina bussinessu probíhá tradičním způsobem přes distributory či napřímo s výrobci. Online prodej ve stavebnictví tvoří jen zlomek. Objevili jsme ale v redakci online obchodní platformu merXu.com, která má potenciál uvažování nákupčích firem změnit.
UNIKÁTNÍ NÁKUPNÍ I PRODEJNÍ PLATFORMA
Portál merXu.com vlastně funguje jako online tržiště ve stavebnictví, sdružuje 15 000 společností, které zde vystavují více jak 2 000 000 produktů napříč 7 trhy, kterými jsou Česko, Slovensko, Polsko, Estonsko, Litva, Maďarsko a Rumunsko. Nabízí zboží z nespotřebních kategorií, jako chemikálie, stavebnictví, elektrotechnika, instalace, průmyslové výrobky, zdraví a bezpečnost při práci či nástroje pro profesionály.
KOMU JE B2B ONLINE PORTÁL URČEN
Když jsme se dívali na jednotlivé nabídky produktů, svým charakterem poukazují na skutečnost, že merXu.com je online obchodní platforma určená pro malé a střední firmy z regionu střední či východní Evropy, které nemají takové možnosti ve vyjednávání o cenách jako velké společnosti. Přitom právě menší subjekty jsou velmi citlivé na cenu a potřebují nakupovat výhodně.
JAK PROBÍHÁ TRANSAKCE
Zkoušeli jsme, jak transakce na merXu.com probíhá. Prvně je třeba se do platformy registrovat, kdy se zadávají kontaktní údaje a o informace o firmě (název, IČO, DIČ). Jedná se tedy o zabezpečené obchodní prostředí, které propojuje jen prověřené kupce a prodejce.
Pak už si vybíráte zboží a když se Vám některá položka líbí, požádáte o nabídku prodejce. Nejde tedy o standardní prodej, při němž si dáváte produkty do košíku, jenž na konci zaplatíte. Využíváte interní chat, který je podobný tomu, co známe z Facebooku či LinkedInu a slouží k dohodnutí podmínek transakce s prodejcem. Výhodou je, že chat komunikaci překládá. To znamená, že si můžete vybrat výrobky příkladně z Maďarska a psát prodejci v češtině. Díky tomu padají jakékoliv jazykové bariéry při obchodování. Když si transakci dohodnete, prodejce vystaví zálohovou fakturu, po jejímž uhrazení je zboží zasláno na místo určení.
V případě, že nenaleznete to, co hledáte, můžete v rámci online tržiště zanechat svou poptávku.
KDO ZA PORTÁLEM STOJÍ
Za online tržištěm merXu.com stojí Przemysław Budkowski, dřívější CEO skupiny Allegro a Václav Liška, který zakládal největší české online tržiště Aukro. Jde tedy o specialisty z oblasti e-commerce, kteří své zkušenosti z B2C segmentu přenesli do podnikatelského prostředí a nabídli velkoobchodům či firmám s nespotřebním zbožím možnost začít okamžitě obchodovat online bez nutnosti investic do vlastního e-shopu v rámci celého regionu střední Evropy a Pobaltí.
PROČ BYSTE MĚLI MERXU.COM VYZKOUŠET
Oslovili jsme spoluzakladatele Václava Lišku a chtěli vědět, jak on vnímá přínosy pro firmy, které se do online tržiště merXu.com zapojují. Vysvětluje: „Především bych zdůraznil, že prodávat přes merXu je velice snadné. Podporujeme všechny známé formáty, jako jsou CSV, XML, XLS, Heuréka feed a nabízíme i připojení přes API rozhraní. Platforma zároveň zajišťuje automatický překlad produktů do všech jazyků. Prodejci mohou na merXu.com přidávat katalogy produktů, takže produkty lze vyhledávat nejen podle jména, ale také podle EANu či konkrétních parametrů. Výrobky je možné nakoupit ve velkoobchodním i maloobchodním množství, a také přes hromadné transakce nebo prostřednictvím poptávky, což ocení zvláště společnosti ze stavebního průmyslu, které potřebují nakupovat výrobky z různých kategorií současně a ve velkém množství. Navíc s dodavateli ze zahraničí je možné komunikovat v češtině, náš systém se postará o automatický překlad.”
DIGITALIZACE STAVEBNICTVÍ
Nákupy v digitálním prostředí jsou vždy o mnohem širší nabídce a lepších cenách. Tím, že portál merXu.com propojuje 7 trhů a dává tak možnost obchodovat v mezinárodním měřítku, nepociťuje dle Václava Lišky aktuální tlak na cenu nebo nedostatek zboží ve stavebnictví. Digitální prostředí tedy potenciál nabízí a je jen na nás, jak ho budeme umět využít.