Brněnské autobusové nádraží Zvonařka už brzy v novém

publikováno:
autor:
Brněnské autobusové nádraží Zvonařka (vizualizace: Chybík+Krištof) Brněnské autobusové nádraží Zvonařka (vizualizace: Chybík+Krištof)

Jeden z nejvýznamnějších veřejných prostorů v Brně modernizují architekti ze studia Chybík+Krištof. Rekonstrukce Ústředního autobusového nádraží Zvonařka spěje do finální fáze. Projekt, který architekti spoluiniciovali, zachovává stávající brutalistickou strukturu budovy a zároveň přehodnocuje veřejný prostor na funkční objekt přizpůsobený současným potřebám cestujících. První z nich by nádraží v nové podobě mělo přivítat na začátku roku 2021.

Autobusové nádraží Zvonařka denně navštíví více než 25 000 cestujících ze všech koutů republiky i Evropy, kteří zde získávají první dojmy o městě. Celková modernizace od architektů Chybík+Krištof nádraží esteticky sjednocuje, zvyšuje jeho funkčnost a přehlednost. Autoři promýšlí projekt nejen skrze jeho funkce, nýbrž i hlubší porozumění jeho dopadu na sociální strukturu.

„Autobusové nádraží Zvonařka považujeme za jeden z nejvýznamnějších veřejných prostorů města, proto je při jeho regeneraci nezbytné brát v úvahu celou řadu faktorů. Zaprvé architektura reaguje na potřebnou funkčnost objektu, jejíž řešení musí být jasně definované a účelné. Zadruhé veškerý důraz je kladen na potřeby uživatele prostoru. Třetím a nejdůležitějším principem je, že architekti zasahují do křehkého ekosystému, ve kterém se propojují společensko-politické faktory, ekonomika, historická dědictví a obavy o životní prostředí. Musíme proto brát v úvahu všechny tyto aspekty,“ dodává jeden z autorů, architekt Ondřej Chybík.

Výjimečná brutalistní stavba, navržená v roce 1984 a realizovaná v roce 1988, byla očištěna, spravena a opatřena nátěrem ve světlém odstínu, který opticky zvětšuje její světlou výšku. Prostor se celkově vyčistil a ucelil. Již je dokončena oprava ocelové příhradové konstrukce zastřešení, která je technicky i funkčně unikátní v celoevropském měřítku. V současné době probíhá doladění posledních detailů nového nasvětlení této konstrukce pomocí bezmála 400 nových světel.  

Konstrukce velkoryse překrývá prostor nástupišť, pro které Chybík+Krištof přichystali rozšíření, lepší průchodnost a logické členění provozu s centrálním bezbariérovým přechodem. Zrenovovaná nástupiště jsou osazena mobiliářem, který je částečně dílem české firmy specializované na venkovní nábytek mmcité a z části se jedná o lavičky repasované dle návrhu architektů ze studia Chybík+Krištof.

Všechna nástupiště jsou pohodlně přístupná z čerstvě dokončené výpravní budovy při ulici Zvonařka. Nová stavba je umístěna tak, aby byla pohodlně přístupná jak z Galerie Vaňkovka, tak z budoucí nové zastávky tramvaje Plotní. Odstraněním dočasných stánků, přidaných v 90. letech, architekti otevírají terminál do města a zajišťují druhý vstup do stanice na úrovni ulice.

Modernizaci podstoupí také střecha nad nástupišti. Zde je plánováno zachovat dosavadní velkokapacitní parkování pro stovku autobusů. Nově je na střeše navrženo také parkování pro veřejnost s počtem 53 parkovacích míst, které bude výtahem propojeno s nástupišti a výpravní budovou. Poslední fázi úprav představuje předprostor výpravní budovy. Má ji na starosti město Brno a navázat by měla na celkovou rekonstrukci od Chybík+Krištof a investora ČSAD Brno holding, a. s., na začátku příštího roku.

  • Klient: ČSAD Brno holding, a. s.
  • Vedoucí architekt: Ing. arch. Ondřej Chybík, Ing. arch. Ondřej Švancara
  • Tým: Ondřej Chybík, Michal Krištof, Ondřej Švancara, Ingrid Spáčilová, Adam Jung, Kryštof Foltýn, Martin Holý, Laura Emilija Druktenytė

Související články

× Full - Jádro