Cenu Inženýrské komory si odnesly mimořádné rekonstrukce, racionální lávky a opravdu dostupné bydlení

publikováno:
Na foto: Lávka pro pěší přes kolejiště a nádraží v Chebu. Na foto: Lávka pro pěší přes kolejiště a nádraží v Chebu.

Přehlídka inženýrského umění. Tak by se daly popsat i letošní Ceny Inženýrské komory. Výsledky jejího 20. ročníku byly vyhlášeny tuto sobotu 19. října v rámci Shromáždění delegátů České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT), která je pořadatelem těchto tradičních cen. Celkem byla oceněna práce projektových a realizačních tymů 12 staveb dokončených v kritických letech 2021 až 2023. Čtyři realizace získaly hlavní ocenění Cena Inženýrské komory 2023. Byla udělena jedna Zvláštní cena za dostupné a udržitelné bydlení, která by měla být inspirací pro státní správu i samosprávy. Šest staveb si odneslo Čestné uznání poroty. 

Porota vyzdvihla a hlavní cenou ocenila dvě rekonstrukce nebo revitalizace památkově významných staveb. Jednalo se o Rekonstrukci Staroměstského jezu na Vltavě v Praze a Revitalizaci Císařských lázní v Karlových Varech. Rekonstrukce synagogy a rabínského domu č.p. 200 v Žatci získala Cenu veřejnosti a Cenu pojišťovacího makléře PM ČKAIT. 

Mezi oceněnými se objevují hned dvě konstrukčně zajímavé lávky. Hlavní cenu získala lávka přes kolejiště nádraží v Chebu. Lávka a cyklopropojení Dolní oblasti Vítkovice s centrem Ostravy obdržela čestné uznání poroty.

Zaslouženou pozornost si zaslouží i čtvrtá hlavní cena zcela nová tramvajová vozovna Slovany v Plzni s největší zelenou střechou v ČR, která je ukázkou i odpovědného přístupu k realizaci nezbytného průmyslového areálu v centru města. Porota ocenila čestným uznáním i dvě technicky mimořádně obtížné stavby realizované v zahraničí: modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo a část tunelového obchvatu Stockholmu. 

Příprava dvou z 12 oceněných staveb trvala významně déle. Čtyři roky uplynuly mezi zahájením práce na projektové dokumentaci a vydáním stavebního povolení u realizace Masaryčka – revitalizace brownfieldu Masarykova nádraží v centru Prahy, kde bylo náročné jednání s orgány památkové péče, a u Biocentra Veklice, kde se projektant musel vyrovnat se změnou požadavku správce toku a kde hledáním optimálního řešení stavebníkovi ušetřil čtvrtinu stavebních nákladů.

„Letošní ročník Ceny Inženýrské komory jednoznačně ukázal na několik trendů. Platí, že čím lépe je projekt připravený, tím rychleji byl i povolený. A to často bez ohledu na jeho stavební, konstrukční nebo technologickou náročnost. Pokud něco prodlužuje povolování staveb, pak jsou to často dodatečné požadavky, změny zadání nebo jednání s dotčenými orgány v exponovaných místech. Pozitivní zjištění se týkají i realizačních cen – naše autorizované osoby umějí navrhnout a postavit funkční, důmyslné a designově přesvědčivé lávky či přemostění s velmi racionálními stavebními i provozními náklady. To samé se týká nízkoenergetického, moderního bydlení,“ shrnuje letošní výsledky Ing. Robert Špalek, předseda ČKAIT. V případě bytových realizací jde o družstevní bytové domy v Dobrušce, které ukazují řešení v otázce dostupnosti bytů nejen na menších městech a obcích.

Vysoká kvalita příprava projektu i realizace byla společná nejen pro dvanáct oceněných staveb, ale i pro všech dvacet finalistů. Pětičlennou porotu, kterou vedla Ing. Renata Zdařilová, Ph.D., zaujaly i termíny realizace. Stavební povolení u oceněných staveb bylo letos stejně jako vloni obvykle vydáno většinou do 1,5 roku po zahájení práce na projektové dokumentaci. Což je skvělý výsledek, pokud se zohlední fakt, že řada staveb je výjimečná co do rozsahu, tak i odbornosti, a bylo na místě očekávat například zásahy památkářů. Právě v tomto ohledu se ale projevuje profesionalita autorizovaných projektantů. 

Rekostrukce staroměstského jezu v Praze„Již v projektové přípravě jsme se intenzivně věnovali především problematice památkové ochrany a hledali jsme soulad s postojem Národního památkového ústavu k rekonstrukci. Díky tomu se nám s památkáři spolupracovalo velmi dobře. Znali jsme snad veškerou dostupnou historickou odbornou literaturu jezového stavitelství. Měli jsme i předchozí praxi z rekonstrukcí tohoto typu jezu,“ popisuje Ing. Daniel Vaclík, hlavní projektant a autorizovaný inženýr v oboru Stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství, který v Ceně Inženýrské komory uspěl s realizací rekonstrukce Staroměstského jezu na Vltavě v Praze. Podobně se vyjádřili projektanti nebo stavbyvedoucí všech vyzdvižených rekonstrukcí nebo modernizací.

K dalším zjištěním vzešlým z letošních oceněných staveb patří velmi přístupné ceny lávek v České republice. Například lávka přes kolejiště nádraží v Chebu, kterou vyprojektovala renomovaná kancelář Stráský, Hustý a partneři s.r.o., byla realizována s náklady 98 000 Kč za čtvereční metr, a to při velmi složitých zakládacích podmínkách. V řadě jiných měst se je však možné setkat s několikanásobně vyššími jednotkovými náklady, aniž by výsledek přesvědčil svým konstrukčním řešením nebo urbanistickým přínosem.

„Dnes bohužel často vítězí duch nad hmotou a z některých architektonických soutěží vzejdou konstrukce, které se pak staví i za více než dvojnásobnou jednotkovou cenu. Mnohdy tyto konstrukce trpí nejenom chybnou koncepcí, ale řadou špatných detailů, které budoucímu správci přinesou obrovské náklady navíc. Dobrá konstrukce je nejenom elegantní, ale musí být správně navržená. V tomto ohledu je nenahraditelná role zkušených mostních inženýrů,“ doporučuje Ing. Jan Nováček, Ph.D., vedoucí projektant Stráský, Hustý a partneři s.r.o.

Ostatně, zhmotnění architektonické představy do konstrukčního řešení zavěšené lávky o dvou nestejně dlouhých a tvarovaných polích (jedno pole v konkávním a druhé v konvexním oblouku) porotci ocenili na lávce a cyklopropojení Dolní oblasti Vítkovice s centrem Ostravy a za kterým stál vedle profesní dvojice mimořádných osobností architekta Josefa Pleskota a statika Vladimíra Janaty, také tým společnosti Mott MacDonald CZ, spol. s r.o., který řešil mimořádně obtížné založení lávky v místě silně zatíženém pozůstatky navážek a těžkého průmyslu. I v tomto případě jednotková cena nepřesáhla 106 000 Kč/m2 za kompletní lávku včetně založení, všech zkoušek a ostatních souvisejících prací. Mezi zahájením projektových prací a získáním stavebního povolení uplynul rok, další rok trvala realizace stavby. „Když je zájem, snaha a pozitivní přístup na všech úrovních přípravy a realizace, je možné překonat zažitou představu o nekonečných povolováních a realizaci staveb v ČR,“ je přesvědčen Ing. Petr Nehasil vedoucí projektant Mott MacDonald CZ.

Revitalizace Císařských lázní v Karlových Varech.To, že výjimečné stavby mohou na trhu patřit k těm cenově nejvstřícnějším, dokládá další zdařilá realizace kvarteta čtyřpodlažních bytových domů v Dobrušce s převažujícími byty o dispozici 3+kk. Dostupné bydlení zde vzniklo mezi léty 2021 – 2023 v režii místního stavebního bytového družstva. Hlavní projektant, Ing. Michal Freivald z kanceláře DABONA s.r.o., obytný soubor navrhl jako nízkoenergetický a dosáhl vysokého stupně standardu PENB A – na vytápění je zde potřeba zhruba 20 až 30 kWh/m2 a rok. Přitom prodejní ceny bytů nepřekročily 46 000 Kč za čtvereční metr plochy – a to navzdory tomu, že realizace probíhala v době skokově rostoucích cen stavebních materiálů.

I přes velmi pozitivní ohlas mezi obyvateli, bytovými družstvy i médii jde stále o ojedinělou realizaci. „Řekl bych, že v poslední době není poptávka po projektech na bytové domy nijak vysoká, což považuji za velkou škodu. Doufejme, že bude vznikat mnohem více podobných záměrů,“ konstatuje Ing. Michal Freivald, který se během projektových prací musel vypořádat s řadou technických a provozních problémů.

Ani Green Deal nemusí být jen komplikací. Nová vozovna Slovany v Plzni je obrovským průmyslovým areálem v centru Plzně, v němž se servisují a odstavují všechny tramvaje ve městě. Jeho největší zelená extenzivní střecha v ČR významně zlepšuje mikroklima, snižuje hlučnost, prašnost i teplotní zatížení okolí. Jedná se o velmi zodpovědný přístup k výstavbě v centru města. Výstavba kompletně nového areálu přitom probíhala za plného tramvajového provozu. „Nemohla nastat situace, při které by se ocitla vozovna bez elektrického proudu, případně bez části trolejového vedení, byť provizorně vybudovaného. Koordinace a realizace stavby za těchto podmínek byla opravdovým inženýrským uměním,“ vzpomíná Ing. Miroslav Záhoř, stavbyvedoucí firmy Metrostav, která měla rekonstrukci na starosti.

Do letošního jubilejního 20. ročníku Ceny Inženýrské komory se přihlásilo 67 realizovaných staveb a dva projekty. Utkaly se mezi sebou inženýrské návrhy realizované ve všech krajích České republiky. 

Novinkou letošního ročníku byly inženýrské návrhy realizované v zahraničí – na Slovensku a ve Švédsku. V našeho souseda šlo o modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo, jejímž zhotovitelem byla společnost Metrostav a.s. Nad pětiletou stavbou s rozpočtem 4 mld. Kč bděl vedoucí projektu, Ing. Radek Liška, Ph.D.: „Mám pocit, že na projektu nebylo nic jednoduchého, a to nejen po technické stránce, ale i po formální a smluvní. V pozadí probíhal složitý proces od schvalování použitých materiálů přes provádění zkoušek až po zpracovávání nároků vůči investorovi.“ Dimenze konstrukcí, komplikované pracovní podmínky, krátký termín na realizaci, vysoká kvalita prací, technologií i materiálů nakonec učinily z renovace opravdu mimořádnou zakázku.

Největší zastoupení měly inženýrské návrhy v Moravskoslezském kraji – celkem 14, na pomyslné druhé příčce je Praha s 10 inženýrskými návrhy a na třetí příčce s 6 inženýrskými návrhy je Královehradecký kraj. Inženýrské návrhy zastupují široké spektrum staveb pozemních, celkem 49, z toho 13 staveb pro bydlení, 8 staveb dopravních, 6 inženýrských staveb a mostů, 4 vodohospodářské stavby a 2 stavby technologické.

Podmínkou soutěže Cena Inženýrské komory je, že přihlašovatelem inženýrského návrhu může být pouze řádný člen ČKAIT, přičemž se musí na vzniku inženýrského návrhu významně podílet jako projektant, stavbyvedoucí nebo zástupce zhotovitele či technický dozor stavebníka.

Cena Inženýrské komory 2023

  • Rekonstrukce Staroměstského jezu na Vltavě v Praze
  • Revitalizace Císařských lázní v Karlových Varech
  • Lávka přes kolejiště nádraží v Chebu
  • Tramvajová vozovna Slovany v Plzni

Zvláštní cena dostupné a udržitelné bydlení

  • Dostupné bydlení v Dobrušce

Čestné uznání

  • Lávka a cyklopropojení Dolní oblasti Vítkovice s centrem Ostravy
  • Modernizace plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo
  • STAGES HOTEL Prague u O₂ areny
  • Biocentrum Veklice k.ú. Senice na Hané
  • Část tunelového obchvatu Stockholmu – FSE209
  • Masaryčka – revitalizace brownfieldu Masarykova nádraží v Praze

Cena veřejnosti a cena Pojišťovacího makléře ČKAIT

  • Rekonstrukce synagogy a rabínského domu č.p. 200 v Žatci

Autor: ČKAIT