Český pavilon v Ósace přitahuje pozornost, dokážeme ji proměnit v obchodní příležitosti?

Česká účast na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace se stala nejen architektonickým a kulturním projektem, ale i projevem ambice obstát na globální scéně. Národní pavilon ve tvaru spirály, navržený studiem Apropos Architects, symbolizuje kreativitu a inovace, které Česká republika chce světu představit. Už během prvního dne jej navštívilo bezmála 15 000 lidí a podle generálního komisaře Ondřeje Sošky má pavilon potenciál oslovit až 10 % ze všech 30 milionů návštěvníků EXPO. Proč je účast na EXPO důležitá? Třeba proto, že představuje strategickou příležitost k diverzifikaci exportních trhů mimo Evropskou unii a k posílení ekonomických vazeb s Japonskem. A navíc se česká dřevostavba může stát inspirací pro budoucí japonské projekty a otevřít nové cesty spolupráce českých firem v oblasti udržitelné výstavby.

„Jde o příležitost světu představit inovativní dřevěná konstrukční řešení, která vychází z principů udržitelnosti, bezpečnosti a moderního přístupu k výstavbě, jež nejsou v Japonsku zatím tak známá, jako tomu je například v Evropě. Naše konstrukce z křížem lepeného dřeva ukazuje, jak dřevo, tradiční materiál, může být znovuobjeveno jako významný prvek pro stavby v 21. století,“ uvedl František Vícha, jednatel společnosti Stora Enso Wood Products.

Česká účast na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace. Foto: Apropos ArchitectsTato snaha o prezentaci technologické vyspělosti a principů udržitelného stavebnictví se naplno odráží v samotném konstrukčním řešení českého národního pavilonu. Jeho nosná struktura, kombinující křížem lepené dřevěné panely (CLT), lepené lamelové nosníky (BSH) a ocelové výztužné prvky, dosahuje výšky až 12 metrů a představuje v japonském kontextu průlom – jde o první vícepodlažní dřevostavbu svého druhu bez použití ocelového rámu. Za návrh, výrobu a montáž celé konstrukce zodpovídala česká společnost A2 Timber, kterou si pro tento projekt vybrala japonská stavební firma Daisue Construction, generální dodavatel stavby českého pavilonu.

Hlavní nosnou strukturu českého pavilonu tvoří 155 unikátních dřevěných elementů systému NOVATOP dodaných společností AGROP NOVA. Tyto prvky byly vyrobeny z přibližně 114,3 m³ dřeva. Výroba si vyžádala několikaměsíční přípravu a rozsáhlé projekční i řemeslné práce vzhledem ke geometrické složitosti jednotlivých dílů. „Jednou z největších technických výzev při realizaci českého pavilonu na EXPO 2025 v Ósace bylo navrhnout a zkonstruovat schodovitý prvek o délce 6,5 metru, který je uložen na částečně konzolovitých sedmimetrových prvcích. Tento prvek se nachází ve značné vzdálenosti od nosného jádra konstrukce, což kladlo vysoké nároky na přesnost návrhu a provedení. Díky pečlivé přípravě a precizní výrobě jednotlivých komponentů se však podařilo dosáhnout montáže s přesností srovnatelnou se stavebnicí LEGO,“ doplňuje Jiří Oslizlo ze společnosti Novatop.

Výsledná spirálová konstrukce o délce 349 metrů obepíná celý expoziční prostor pavilonu. Kromě elementů NOVATOP byly pro stěny a podlahy použity křížem lepené panely Sylva™ od společnosti Stora Enso v celkovém objemu 811 m³. Dřevěné prvky zůstávají pohledově přiznané po celém obvodu spirály a provázejí návštěvníky po celé jejich cestě expozicí.

Součástí konstrukce je prosklená spirálová fasáda, která vizuálně navazuje na tradici českého sklářství. Skleněný plášť vznikl ve spolupráci fasádní firmy Wieden, teplické sklárny AGC Flat Glass Czech a architektonického studia Kolektiv Ateliers. Fasádu tvoří 332 panelů z vrstveného bezpečnostního skla s kalenou úpravou a aplikovaným dekorativním vzorem. „Celkem jsme na fasádu spotřebovali téměř 3 500 m2 skloviny o hmotnosti 55,8 tuny. Každý skleněný panel o celkové tloušťce 25 mm tvoří vždy tři skleněné tabule spojené dvěma bezpečnostními PVB fóliemi – dvě tabule jsou z čirého skla Planibel Clearlite a jedna tabule je ze vzorovaného skla Imagin Gothic. Umělecký vzor je jak na jedné vnější tabuli čirého skla, tak i na vnitřním vzorovaném skle. Použili jsme čiré sklo ze závodu Řetenice a vzorované sklo ze závodu Barevka,“ upřesnil Petr Sytař, ředitel závodu AGC Processing Teplice.

EXPO 2025. Foto: Apropos Architects

Návštěvnickou trasu českého pavilonu na světové výstavě EXPO 2025 tvoří stálá expozice inspirovaná životní filozofií Alfonse Muchy. Kurátorsky vedená historičkou umění Lucií Drdovou, propojuje tradiční symboliku s aktuálními uměleckými přístupy a tematicky naplňuje hlavní motto české účasti: Talent a kreativita pro život. Expozice koncepčně kombinuje velkoformátové skleněné plastiky, současnou malbu i audiovizuální prvky do jednotného, vrstevnatého zážitku.

Dominantním výtvarným prvkem je monumentální křišťálové sousoší Stromy rostou z nebe od sochaře Ronyho Plesla, vytvořené technologií Vitrum Vivum. Tato inovativní metoda, vyvinutá ve spolupráci se sklářem Jiřím Šínem, umožňuje realizaci tavených skleněných objektů bez nutnosti rovné základny, a tím překonává dosavadní technologická omezení v oblasti tavené plastiky. Pleslovo dílo přímo navazuje na odkaz profesora Stanislava Libenského a rozvíjí ho v novém technologickém kontextu. Po obvodu spirálové architektury pavilonu se vine přes 200 metrů dlouhá malířská kompozice Jakuba Matušky aka Maskera, která formou kresby a malby tematizuje vztah člověka k okolnímu světu – od každodenního prožívání po archetypální a civilizační roviny. Vizuální linie je zvukově a světelně propojena audiovizuální instalací Lunchmeat Studia, která prostřednictvím třicetikanálové zvukové kompozice a digitálních rozhraní vytváří komplexní smyslový vjem. Součástí výstavy je rovněž instalace Herbarium od společnosti Lasvit, jež zachycuje přírodní motivy zalité do skla pomocí speciální technologie, čímž propojuje křehkou botanickou strukturu s trvalostí skleněného materiálu. Závěr návštěvnické cesty tvoří bronzová plastika Akt na skále od Alfonse Muchy, která v dialogu s ostatními díly symbolizuje lidskou cestu k hlubšímu poznání.

EXPO 2025 však nepředstavuje pouze architekturu a umění. Kulturní linie bude doplněna obchodními aktivitami a networkingem, jehož cílem je diverzifikovat český export mimo EU, posílit ekonomické vztahy s Japonskem a otevřít dveře českým firmám v oblasti dřevěných konstrukcí a sklářského designu. Doufejme, že příležitost bude využita a promění se ve spolupráci v oblastech, kde má Česká republika co nabídnout.