Na první pohled může zakládání staveb působit jako technická disciplína, která není příliš atraktivní. Ve skutečnosti však jde o obor s velkou budoucností, protože se výstavba stále častěji zaměřuje na městské proluky, bažinaté pozemky, brownfieldy nebo prudké svahy, jež se dříve nedaly využít nebo zaplatit drahé technologie výstavby.
Ridera Stavební sází na schopné lidi ve svých pracovních týmech a orientuje se na tuzemské zakázky v bytové výstavbě. Mezi její významné realizace patří Rezidence Oliva, která se vyznačuje nejen unikátní architekturou, ale i důrazem na komunitní život místo touhy zastavět metry čtvereční bytovými jednotkami.
„O investičních projektech nestačí diskutovat jen mezi odborníky. Klíčové je zapojit veřejnost, sdílet fakta a společně hledat řešení,“ říká Jiří Nouza, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví a spoluzakladatel platformy Urban Leaders Club.
Její životní cestu provází odvaha, vytrvalost a odhodlání nikdy se nevzdávat. Procestovala více než 40 zemí světa a žila na čtyřech kontinentech – v Evropě, Americe, Asii i jižním Tichomoří. Její portfolio zahrnuje přes 140 projektů – od mrakodrapů a kancelářských budov až po kulturní centra a rozsáhlé urbanistické celky. Co bylo na počátku? Sen stavět mrakodrapy.
Tam, kde funguje ekonomika, se staví, a kde je zájem studentů o technické obory, je dostatek kvalifikovaných pracovníků. Jak je tomu v Čechách? Aktuální vývoj stavebnictví vykazuje smíšené signály. Na jedné straně se mluví o mírném růstu, na druhé však stojí náběh novely stavebního zákona, nefunkční digitalizace stavebního řízení a nedostatek pracovní síly, což může brzdit realizaci projektů.
Železniční most na jedné straně spojuje vltavské břehy v Praze u Výtoně pod Vyšehradem a Smíchov, na druhé straně od nepaměti rozděluje lidi v otázce na svou podobu. První se postavil v letech 1871–1872 a od počátku byl kritizován pro své estetické kvality nebo narušení vyšehradského panoramatu.
V areálu Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem byly otevřeny tři nové budovy, jejichž výstavbu měl na starosti Metrostav jako lídr dodavatelského sdružení, jehož dalšími členy byly firmy Metrostav DIZ, NEPRO stavební a BAK stavební společnost.
Společnost KOVOSMETANA byla založena v 90. letech Jaroslavem Smetanou a jeho otcem. Zpočátku se orientovali na zámečnictví a kovovýrobu menších výrobků. Myšlenka výroby a montáže ocelových hal se zrodila až později okolo roku 2000. Tehdy Jaroslav Smetana toužil realizovat větší projekty a proniknout do stavařiny.
„Troufnu si tvrdit, že 60 % stavebního trhu je zatím BIM nedotčeno, i když vnímám snahy o změnu od vrcholných orgánů,“ říká Martin Malý, jednatel společnosti ARCHCOM, která se specializuje na projekci v BIM a s ním spojené cenové modely v BIM 5D.
V květnu 2024 dokončil Metrostav DIZ impozantní ocelovou pěší lávku nad vlakovým nádražím v Pardubicích. Ta nejenže propojuje jednotlivá nástupiště, ale vytváří i klíčovou spojnici na sídliště Dukla.