Změnou původně navrženého konstrukčního systému z monolitické železobetonové konstrukce na poloprefabrikovanou jsme u parkovacího domu v Banské Bystřici dosáhli otevřené dispozice i přes velké rozpony. Vytvoření rovného podhledu stropní konstrukce přináší mnoho dalších výhod spojených s efektivitou výstavby.
Se stále rostoucím počtem dopravních prostředků souvisí zahušťování dopravy a nedostatek parkovacích míst. V Banské Bystřici se v současné době staví nový parkovací dům s obchodními a administrativními prostory. Efektivní využití městského pozemku brzy přinese nové možnosti parkování přímo v centru města.
JEDNODUŠŠÍ PARKOVÁNÍ DÍKY ZMĚNĚ KONSTRUKČNÍHO ŘEŠENÍ
Původní návrh objektu počítal s monolitickou železobetonovou konstrukcí. V rastru sloupů 8 × 7,5 m, který je typický pro parkovací objekty z monolitického železobetonu, bylo možné umístit maximálně tři parkovací místa mezi dva sloupy.
Na základě požadavku investora však byla konstrukce celého objektu změněna na poloprefabrikovanou konstrukci. Monolitická stropní konstrukce byla nahrazena ocelobetonovými spřaženými nosníky DELTABEAM® v kombinaci s předpjatými dutinovými panely.
Původní projekt počítal s 224 sloupy, ale po přepočítání a změně konstrukce na poloprefabrikovanou bylo ve výsledku potřeba o 31 sloupů méně, což kromě vítané finanční úspory znamenalo otevření prostoru a zvýšení manipulačního a dopravního komfortu pro návštěvníky.
Monolitická železobetonová deska byla ponechána pouze tam, kde nebylo technologicky možné použít stropní panely. Těmito změnami se rastr sloupů změnil na 8 × 12 m. Otevřela se celá dispozice jednotlivých podlaží, což umožnilo efektivnější využití prostoru a tím i komfortnější parkování.
NOVÉ MOŽNOSTI PARKOVÁNÍ V CENTRU BANSKÉ BYSTŘICE
Objekt parkovacího domu v Banské Bystřici se staví na místě bývalého parkoviště v centru města. Celkem poskytne až 210 parkovacích míst, včetně míst vyhrazených pro dobíjení elektromobilů. Vedle parkovacích míst nabízí tento objekt také 1 800 m2 obchodně-administrativních prostor.
Budova parkovacího domu se skládá z pěti nadzemních podlaží o celkových půdorysných rozměrech nosné konstrukce 57,4 × 52,8 m. Nosná konstrukce nepravidelného půdorysu je rozdělena na dva objekty. V 1. a 2. NP je vymezen prostor pro parkovací stání, v obloukovém výběžku na severozápadní straně objektu jsou umístěny obchodní a administrativní prostory. Od 3. NP jsou parkovací místa umístěna na celé půdorysné ploše.
OPTIMÁLNÍ KONSTRUKČNÍ ŘEŠENÍ NA MÍRU
Každý nosník byl navržen individuálně s cílem maximálního a bezpečného použití. V oblasti stropu 1. NP parkovací části objektu byly použity nosníky pro přenos zatížení z horních tří podlaží. Díky přechodové stropní desce bylo možné otevřít dispozici v prodejně v přízemí objektu. Ve 2. až 4. NP parkovací části byly sekundární nosníky použity pro ztužení stavby vyplývající z globálního modelu.
STROPY BEZ VIDITELNÝCH PRŮVLAKŮ
Stropní konstrukce bylo možné navrhnout jako bezprůvlakové stropní desky. Ocelové nosníky DELTABEAM® o výšce 265 mm byly po celé své výšce skryty ve stropní konstrukci tvořené předpjatými stropními panely stejné výšky. Výsledkem byla tenká stropní konstrukce s rovným podhledem, který má řadu výhod, jako například snadné vedení instalací pod stropem, jednoduché bednění v části monolitické stropní desky nebo vyšší světlá výška jednotlivých podlaží.
Základní údaje | |
Investor: | VIG Offices |
Generální dodavatel: | HORNEX |
Architekt: | AMŠ Partners, Ing. arch. Marian Šovčík, CSc. |
Plocha: | 5 400 m2 |
Počet parkovacích míst: | 210 |
Dokončení: | 2024 |
PŮSOBIVÉ DETAILY TECHNICKÉHO ŘEŠENÍ
Architekta v tomto projektu zaujme tvar severozápadní části budovy, pro kterou bylo nutné navrhnout speciální nosníky, jež zároveň vytváří zaoblený okraj stropní desky. Tyto nosníky mají na jedné straně vyloženou spodní pásnici, která vytváří ztracené bednění stropní desky v požadovaném tvaru, což umožnilo zaoblení fasády a přineslo vizuálně zajímavý prvek, jenž dohromady s prosklením vytváří moderní objekt v centru.
Vzhledem k jednomu neprůběžnému sloupu mezi prvním podlažím a ostatními nadzemními podlažími v administrativní části bylo nutné navrhnout nosník, který by přenesl související zatížení v podobě soustředěné síly do nejbližších podpěr. Z důvodu výšky stropní konstrukce byl tento nosník přiznaný pod stropem, nicméně ve srovnání se železobetonovým nosníkem zůstává stále ušetřena značná část světlé výšky v tomto podlaží.
Zajímavým detailem je řešení otvorů v blízkosti nosníků. Tam, kde nebylo možné použít výměnu pro stropní panely pro vytvoření otvoru ve stropní desce, byly navrženy speciální zdvojené nosníky.
NÁVRH A PRAVIDELNÉ NÁVŠTĚVY BĚHEM VÝSTAVBY
Stavební práce na vrchní stavbě objektu byly zahájeny v červenci 2023. Řešení Peikko zahrnuje nejen samotnou fázi návrhu, ale také kontinuální komunikaci a podporu během výstavby. Nosníky byly na stavbě ukládány po etapách podle kladečských výkresů. Bylo třeba zohlednit i skutečnost, že některé z nich byly spojité s gerberovými spoji.
Prefabrikované konstrukční systémy se díky svým mnoha výhodám opět stále více prosazují. Jejich použití vede k rychlejšímu a udržitelnějšímu způsobu navrhování konstrukcí i samotné výstavby. Efektivní navrhování konstrukcí nepravidelných tvarů a různých detailů vyvrací představu, která prefabrikaci spojuje s uniformitou. Důkazem toho je stavba parkovacího domu v Banské Bystřici, která bude dokončena v letošním roce.
Autor: Ing. Simona Šarvaicová, Ph.D.
Peikko Slovakia
www.peikko.cz
Foto: Peikko Slovakia