Výstavba nové moderní haly pro údržbu železničních kolejových vozidel v Olomouci

publikováno:
Na foto: Areál technicko-hygienické údržby  v Olomouci před rekonstrukcí. Na foto: Areál technicko-hygienické údržby v Olomouci před rekonstrukcí.

České dráhy realizují po celé republice ambiciózní projekt výstavby nových hal pro údržbu železničních kolejových vozidel, který přispěje k modernizaci a efektivnosti provozu. Zcela zmodernizovaný areál bude vystavěn také v Olomouci, což představuje významný krok směrem k zajištění kvalitní a spolehlivé údržby vlakového parku. Vznikne severně od hlavního nádraží v areálu Českých drah, mezi ulicemi Divišova, Edisonova, U Podjezdu a kolejištěm na trase Přerov–Praha.

Struktura stávajícího areálu technicko-hygienické údržby v Olomouci (THÚ) již nevyhovuje současným technologickým požadavkům pro údržbu vozidel. Projekt počítá s demolicí všech stávajících objektů a celkovým vyčištěním území včetně odstranění kolejového svršku a spodku, vymístění kabeláže a trubních vedení. Výjimku tvoří pouze stanoviště pro nádrže pohonných hmot spolu se strojovnou na čerpání pohonných hmot, které zůstanou nedotčeny. Celkem zde vznikne 73 stavebních objektů a provozních souborů, což jen podtrhuje rozsah a komplexnost této investice.

Nová konfigurace kolejiště zajistí plynulý vjezd vlaků do přímých úseků na celou délku hlavního objektu haly údržby. V areálu bude zřízen zcela nový provoz myčky vlaků, který přispěje k efektivnímu čištění a údržbě vozidel. V rámci nového designu bude také tvarováno zastřešení pro tankování pohonných hmot, jež přispěje k bezpečnosti a pohodlí obsluhy.

Vizualizace nového areálu THÚ.Nově navržené trakční vedení a elektroinstalace včetně silnoproudých i slaboproudých rozvodů a nových trafostanic posílí energetickou infrastrukturu areálu, čímž se zvýší jeho kapacita a bezpečnost. Důraz na ekologii a efektivní hospodaření s dešťovou vodou se projevuje v návrzích na zachytávání dešťové vody v retenčních nádržích, která bude využita pro provoz myčky, čímž se snižují náklady na vodu a minimalizuje ekologický dopad.

V areálu se nově umístí pracoviště diagnostického zařízení, které umožní měření opotřebovanosti kolejových soukolí a zajistí tak vysokou bezpečnost a spolehlivost železniční dopravy. Dále bude u haly údržby vybudováno silo na uložení písku pro jeho expedici do vlakových souprav, což podpoří efektivní provoz. Celý areál bude nově oplocen a opatřen vjezdovou bránou pro zajištění bezpečnosti a ochrany investic.

Dominantním objektem v území se stane hala údržby, jejíž design zahrnuje vlastní halu a provozně-administrativní část. Tato nová hala nahrazuje a sjednocuje původní drobné objekty a vytváří tak moderní pracovní prostředí. Hlavním faktorem pro situování haly údržby v areálu THÚ byla vazba na uspořádání a zapojení kolejí a dopravní technologie v areálu. Vjezdy a výjezdy do haly jsou orientované ve směru severojižním.

Hala je navržena tříkolejná a umožňuje obsluhu tří souprav najednou. Hala údržby má délku 150 m, šířku 27 m a výšku střechy 14 m. Vybavení haly zahrnuje prohlížecí kanály, mostový jeřáb, patkové zvedáky a prohlížecí lávky v úrovni střechy vlaku, což umožní důkladnou a efektivní údržbu vozidel. Technologie zbrojení vodou, navržená jak v interiéru, tak exteriéru haly.

Pro zajištění plynulého provozu bylo navrženo nové trakční vedení pro pojezd vlaků včetně inovativního systému ovládání sklopné trakční troleje. Tento systém byl poprvé otestován na prototypu v rozsahu jednoho modulu haly a bude tak v této hale použit jako první v České republice, což ukazuje na technologický pokrok a snahu o inovaci.
 

Řez novou halou.


V administrativně-provozní části se nacházejí kanceláře, šatny a hygienické zázemí pro zaměstnance, plynová kotelna, rozvodna NN, dílny mechaniků a elektromechaniků, dílny vzduchotechniky, sklady, výdej olejů, strojovna čistírny odpadních vod, strojovna stlačeného vzduchu, sklad písku a laboratoř. Na střeše jsou umístěny jednotky vzduchotechniky, tepelná čerpadla a fotovoltaické panely, které zajišťují využívání obnovitelné energie.

Nosná konstrukce haly provozní údržby je navržena z oceli. Konstrukční systém tvoří vetknuté sloupy z profilu HEB 600, na které jsou prostě uloženy svařované vazníky z uzavřených profilů Jäkl. Kromě střešní konstrukce sloupy zároveň nesou také konstrukci jeřábové dráhy a podélné lávky. Čelní vazby nejsou velkorozponové. Vodorovnou konstrukci čelní vazby (prvek nesoucí střešní konstrukci) tvoří nosník profilu HEA 180, který je podpírán jak krajními sloupy z profilu HEB 600, tak i sloupy čelní stěny z profilu HEA 300. Rozpětí mezi vazníky přenáší prostě uložené vaznice z profilů HEA 160. Ztužení objektu zajišťuje systém stěnových a střešních diagonálových ztužidel.

Konstrukce administrativní části je zděná. Konstrukční systém je stěnový, podélný, přičemž tloušťka obvodových i vnitřních ztužujících stěn činí 300 mm. Stěny v 1. NP jsou navrženy z vyztužených tvárnic ztraceného bednění, kdežto stěny 2. NP jsou navrženy z keramického zdiva pevnosti P15. Stropy v obou podlažích jsou navrženy z předpjatých panelů typu Spiroll tloušťky 250 mm. Panely jsou uloženy na železobetonové věnce protějších obvodových podélných stěn, načež jejich rozpětí činí 7,9 m.

Vzhledem k nepříznivé geologické situaci jsou obě části objektu založeny na pilotových konstrukcích dosahujících délek až 13 metrů.

Vizualizace interiéru haly.Druhou výraznou stavbou v areálu je hala myčky s technologickým přístavkem a objekt čištění graffiti s provozem fekální koleje. Základním požadavkem na délku haly myčky bylo navrhnout zatrolejovanou halu pro mytí pětivozových elektrických jednotek s délkou do 132,5 m. V neprůjezdné hale myčky bude umístěno betonové zarážedlo a kompletní technologické mycí zařízení.

Hala myčky a technologický přístavek jsou navrženy jako dva propojené objekty. Mycí hala bude 160,74 m dlouhá a 9,23 m široká. Technologický přístavek zahrnuje čistírnu a změkčovač vody, čerpadla, zásobníky saponátu a další technologii pro zajištění kvality čistícího procesu. Tato hala je vybavena standardními silnoproudými a slaboproudými rozvody, vzduchotechnikou, vytápěním tepelnými čerpadly a plynovou kotelnou. Také zde jsou na střeše umístěny fotovoltaické panely, což podtrhuje závazek Českých drah k udržitelnosti a ekologickým standardům.

Stavební objekt čištění graffiti a fekální koleje je navržen na základě požadavku objednatele v jednolodní hale, která bude využita pro provádění obou činností – čištění stávajících vozových jednotek s přímým odpadem WC do kolejiště a čistění vozových skříní od sprejerů. Délka objektu byla upřesněna a její konečná délka je 66,29 m na základě kolejového řešení, navržených komunikací a prostorových možností v areálu THÚ Olomouc. Půdorysná šířka objektu je 8 m, konstrukční výška haly navazuje na výšku haly myčky a její výška od TK je 6,85 m po sedlové vazníky. Architektonicky hala navazuje na halu myčky vlakových souprav a sklon střešního pláště je s vedlejší halou shodný.

Nosná konstrukce haly myčky a přidruženého objektu je navržená jako ocelová, rámová, přičemž jednotlivé rámy tvoří sloupy HEB 240 a příčle IPE 360. Ve sdružené části objektu je rám dvoulodní, kdežto v části samostatné haly myčky je rám jednolodní. Na rámy jsou zavěšeny podružné ocelové konstrukce vodící mycí portál a nesoucí vzduchotechnické potrubí a další rozvody. Rozpětí mezi rámy je přeneseno vaznicemi ze svařené dvojice IPE 160. Sloupy rámů jsou vetknuty do monolitické základové desky, kterou vynáší piloty.

Konstrukční systém technologického přístavku je obdobný jako u administrativní části haly provozní údržby, čili zděný s panelovými stropy typu Spiroll.

V prostoru uvažovaného areálu THÚ Olomouc se nachází stávající tankovací stanice PHM pro dieselovou trakci. Toto stanoviště bude potřeba upravit v souvislosti s upravenou geometrií kolejového řešení v areálu THÚ. Předpokládá se zachování stávajících nadzemních nádrží a objektu technologie, zděného objektu o velikosti 6 × 6,5 m s výškou 3,5 m. Demontovány budou výdejní stojany, záchytná vana a budou odstraněny havarijní jímky a snesena ocelová konstrukce zastřešení včetně základových konstrukcí. Stavba je jednoduchá, obsahuje základní nosnou konstrukci, pultové zastřešení a ochrannou stěnu pro obsluhu čerpacího zařízení v rozsahu tří nosných polí zastřešení.

Tento projekt nejenže posílí infrastrukturu české železniční sítě, ale také přispěje k ochraně životního prostředí a zajištění moderního pracovního prostředí pro zaměstnance.

Autor:

Ing. Hana Matoušková, působí jako vedoucí projektantka pozemních staveb ve společnosti Sagasta.