Nové sídlo Škody Auto vyniká fotovoltaikou, elektromobilitou a ekologickými stropy

publikováno:
autor:
Z ptačí perspektivy zaujme kampus elegantním půdorysem ve tvaru čtyř písmen L a také fotovoltaickou elektrárnou rozmístěnou na třech z nich. Z ptačí perspektivy zaujme kampus elegantním půdorysem ve tvaru čtyř písmen L a také fotovoltaickou elektrárnou rozmístěnou na třech z nich.

Největší česká stavební společnost Metrostav dokončila v Mladé Boleslavi nové sídlo pro největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto. Rozlehlý komplex pětipodlažních budov nazvaný Laurin & Klement Kampus stojí naproti dosavadnímu administrativnímu centru a pojme až 2 000 zaměstnanců.

Výstavbu zadal Metrostavu investor Volkswagen Group Real Estate Czech Republic. Cílem bylo konsolidovat administrativní pracoviště z okolních budov do jednoho centrálního prostoru a snížit provozní náklady. Stavba začala v závěru roku 2021 a skončila letos v únoru. K předání budovy došlo na počátku března.

STAVBA V ČÍSLECH

  • 5 podlaží s celkovou rozlohou kanceláří 22 800 m2
  • Spodní stavba měří na délku 150 metrů a na šířku 55 metrů
  • Při výstavbě bylo spotřebováno 26 000 m3 betonu, 3 000 t betonářské oceli, 22 000 m2 sádrokartonu, 4 000 m2 prosklených příček

Z ptačí perspektivy zaujme kampus elegantním půdorysem ve tvaru čtyř písmen L a také fotovoltaickou elektrárnou rozmístěnou na třech z nich. Velká střešní fotovoltaická elektrárna zahrnuje 222 panelů, které dosahují instalovaného výkonu 100 kW. Solární energie proudí přímo do budov kampusu a nedalekého výrobního závodu.

ZŠ Holešovice – soutěžní návrh, který kombinuje dřevo a beton. Nespornou výhodou je výrazně nižší uhlíková stopa a zdravé vnitřní prostředí. Vizualizace: STUDIOSME
ZŠ Holešovice – soutěžní návrh, který kombinuje dřevo a beton. Nespornou výhodou je výrazně nižší uhlíková stopa a zdravé vnitřní prostředí. Vizualizace: STUDIOSME


Udržitelnost reflektují i podzemní garáže, kdy skoro polovina míst se osazuje nabíjecími stanicemi. Inovativním prvkem pak je konstrukční řešení stropů, které obsahuje recyklované plasty. Ivan Šmejkal, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav, vysvětluje: „Tato technologie se u stropů v Česku v takovém rozsahu dosud nikde nepoužila. Betonové konstrukce jsme obohacovali vylehčeným systémem Cobiax, dutými tvarovkami z recyklovaného plastu. Investor sice vynaložil o něco více nákladů, ale díky tomuto řešení uspořil 3 123 kubíků betonu a přibližně 651 tun emisí CO2. Těší mě jak přínos pro životní prostředí, tak nově nabytá technologická zkušenost.“ 

Díky vlastnímu zdroji tepla areálu Škoda Auto mohli stavbaři rovněž využít ekologického dálkového vytápění. Kampus napojili na přivedené horkovody pomocí výměníkové stanice v suterénu. Ještě před zahájením výstavby byly v prostoru vybudovány rozsáhlé retenční nádrže umožňující zasakování srážkové vody přímo na pozemku. 

Z důvodu velkého množství udržitelných prvků objekt aspiruje na zlatý certifikát udělovaný společností Deutsche Gesellschaft für nachhaltiges Bauen (DGNB).