Výstavba nové tramvajové trati v horní polovině pražského Václavského náměstí začne letos 29. června a potrvá tři roky. Pro pamětníky to ale zase taková novinka nebude: Tramvaje sice v horní části náměstí nejezdí už 44 let, dřív ale patřily k jeho koloritu i dopravní obslužnosti.
Tramvaje přes náměstí mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí nepojedou tři měsíce. Jak informoval technický ředitel dopravního podniku (DPP), náklady na vybudování trati od Národního muzea doprostřed náměstí vyjdou na 1,24 miliardy Kč.
Jako první vznikne odbočka a napojení ze současné tramvajové trati, práce budou postupovat směrem k muzeu. Auta budou po dobu výstavby jezdit obousměrně v jedné polovině Václavského náměstí.
Výstavba začne zmíněnou tříměsíční výlukou ve Vodičkově a Jindřišské ulici, kdy DPP opraví nejprve trať ve Vodičkově mezi náměstím a Palackého ulicí. Zároveň dělníci opraví stropní desku stanice metra A Můstek, která se nachází pod kolejemi. Pak vybudují výhybky a odbočku z nynější trati směrem po náměstí nahoru.
„V létě už dojde k zahájení výstavby na přeložkách inženýrských sítí na Václavském náměstí. Konkrétně k výstavbě retenční nádrže na vodu, která bude v podzemí pod prostorem, kde jsou nyní historické tramvaje. Později se začne připravovat oprava stropní desky metra C Muzeum,“ řekl Šurovský. Při výluce vzniknou ve Vodičkově a Jindřišské blíže k náměstí provizorní obratiště. „Budeme se snažit dojet co nejblíž ke staveništi," uvedl.
Tramvajovou trať bude DPP budovat od prostředka náměstí směrem k Národnímu muzeu. Přesný harmonogram postupu prací bude podnik se stavební firmou průběžně dolaďovat. V soutěži pak musí ještě najít firmu, která se postará o koleje od Muzea do Vinohradské a Škrétovy ulice. „Jedná se o druhou stavbu (první jsou koleje na náměstí), ale je povolená a má pravomocné stavební povolení,“ dodal Šurovský.
Při výstavbě kolejí přes magistrálu by se podle ředitele mělo pravděpodobně postupovat tak, že zůstanou pro auta průjezdné vždy dva ze tří jízdních pruhů. Také v tomto případě ale přesný postup prací teprve vznikne. Po dokončení trati tramvaje provoz aut nijak neovlivní, už teď jsou totiž v místech křížení semafory a zároveň přechody pro chodce.
Tramvaje v horní části náměstí nejezdí už 44 let
Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Oproti původnímu stavu budou podle dřívějších informací jezdit po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů.
Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce spodní části náměstí, kterou město již dokončilo. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které už byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.
Zdroj: Portál SILNICE ŽELEZNICE