Main - Město a světlo

DESET OTÁZEK PRO: Ondřeje Nováka, předsedu představenstva STRABAG

publikováno:

Stejných 10 otázek určených pro různé vrcholové manažery z oblasti pozemního stavitelství. A jedna putovní navíc, tu předává respondent svému nástupci, na kterého posílá štafetu.

1. Čím vším jste si profesně prošel, než jste se stal vrcholovým manažerem?

Celá moje profesní historie je spojená se stavebnictvím. Začínal jsem jako stavbyvedoucí v pozemním stavitelství ve společnosti STRABAG. Poté jsem pracoval v Dálničních stavbách Praha a řadu dalších let jsem strávil v oboru železničních staveb ve STRABAG Rail. I když dnes vidím, že se mnoha absolventům stavebních fakult nechce do „holínek“, jsem přesvědčený, že je to kapitola, kterou by neměli vynechat. Přímá osobní zkušenost se životem na stavbě je pro manažerskou práci nenahraditelná.

2. Když sestavujete tým, co je pro vás prioritou?

Zásadní je, aby jeho členové spolu dokázali fungovat skutečně jako tým. Odborné kvality a zkušenosti jsou důležité, ale hlavní je týmová spolupráce, chuť do práce, ochota převzít vlastní odpovědnost a odvaha přicházet s novými myšlenkami.

3. Jak motivujete lidi, aby podali maximální výkon?

Snažíme se u každého rozpoznat silné stránky a využít je tak, aby člověk dostal příležitost rozvinout svůj talent a zažil pocit úspěchu. Vedle adekvátního finančního ohodnocení, které je samozřejmě nezbytné, potřebují lidé vědět, že jejich práce má smysl, a také slyšet slova uznání.

4. Vzpomenete si na nejkrizovější situaci ve firmě a způsob, jímž jste ji zvrátil?

Každý problém, který můžeme zdolat vlastními silami, je řešitelný. Krizí je pro mě situace, jejíž řešení nemáme zcela ve svých rukou. Tak vnímám například dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných pracovníků ve stavebnictví. Naší práci se nedostává takové prestiže, jakou by si zasloužila, a to se odráží v (ne)zájmu o studium stavebních oborů. Bojujeme s mnoha předsudky a zkreslenými představami. To, že je stále těžší sehnat kvalifikované a schopné pracovníky, považuji za skutečnou krizi celého našeho odvětví.

5. Jakou zakázku bylo pro vaši společnost nejnáročnější zrealizovat?

Každá stavba je jedinečné dobrodružství, a nedokážu proto ukázat na jednu jedinou. Na stavbách bojujeme s technickými nároky projektu, s časem i s počasím. Zdaleka nejnáročnější však bývá dosáhnout skutečně partnerské spolupráce všech zainteresovaných. Vážím si práce všech kolegů, kteří se dokážou s respektem a pokorou vypořádat se všemi výzvami a dovést svou stavbu do zdárného konce.

6. Jmenujte světovou stavbu, která vás nikdy nepřestane fascinovat. A proč tomu tak je?

Za nejúžasnější stavební díla jsem vždy považoval mosty, které jsou pro mě „královskou“ disciplínou stavebnictví. Zajímavým projektem je například Öresundský most, který spojuje břehy Dánska a Švédska. Je to dílo unikátní i tím, že je jeho součástí podmořský tunel.

7. Řeknete nám, co nyní čtete za knihu?

Právě jsem dočetl knihu Sága rodu Porsche, která popisuje podnikatelskou cestu rodiny Porsche na pozadí bouřlivých událostí 20. století. Kořeny firmy jsou spojeny s Ferdinandem Porsche, rodákem z Vratislavic nad Nisou, jenž již na počátku minulého století přišel s prvním hybridním vozem vybaveným elektromotorem. Byl to úžasný vizionář, který ovšem dal svůj konstruktérský talent do služeb nacistů a to ho po válce přivedlo do vězení.

8. Kdybyste mohl cestovat v čase, se kterým architektem byste se chtěl setkat?

Napadá mě Josef Hlávka, stále nedoceněná osobnost českého stavebnictví. Měl vystudovanou techniku a architekturu a při studiích si přivydělával jako zedník. Jako majitel úspěšné stavební firmy a významný stavitel stál za stavbami, které svému účelu slouží dodnes, a vedle toho byl i velkorysým mecenášem české kultury a vzdělanosti.

9. Jak relaxujete po náročné práci?

Kromě sportu je pro mě ideální relax práce na zahradě nebo v truhlárně. A pokud mluvím o zahradničení, nemyslím tím údržbu anglického trávníku. Baví mě, když je ze zahrady užitek. Takže pěstuji česnek, chovám ovečky, stáčím vlastní med. To jsou činnosti, které ideálně doplňují pracovní stránku mého já.

10. Jaký byste po sobě chtěl zanechat odkaz?

V prvé řadě bych byl rád, aby na mě jednou v dobrém vzpomínali moji synové a abych si mohl říct, že jsem je dobře vychoval a připravil pro budoucí život. A v pracovní rovině je to vlastně stejné. Doufám, že až budu své křeslo jednou opouštět, bude to v situaci, kdy bude firma v dobré kondici a připravená na budoucí výzvy.

11. Bonusová otázka je na vás. Komu ji předáváte a na co se chcete zeptat?

Když už jsem se vyznal z obdivu k mostním stavbám, předal bych štafetu Václavu Hvízdalovi ze společnosti Pontex. Zeptal bych se ho, jakou nejlepší profesní radu, kterou by se podle něj měli řídit všichni stavaři, v životě dostal?

STRABAG a. s.

Společnost patří k největším stavebním firmám na českém stavebním trhu. V klíčových oborech dopravního, pozemního a inženýrského stavitelství realizuje zakázky všech velikostí pro veřejné i soukromé investory, přičemž klade důraz na odborné zkušenosti svých pracovníků, využití moderních technologií a digitálních metod řízení staveb. STRABAG a. s. je součástí nadnárodního stavebního a technologického koncernu STRABAG, jenž zaměstnává 74 000 lidí po celém světě.

Aktuálně

Hlavní město obdrželo od Centra světového dědictví UNESCO odborný posudek na urbanistickou studii, která byla výsledkem mezinárodní soutěže na rozvoj území v okolí Masarykova nádraží. UNESCO v něm skrze své poradní orgány konstatuje, že studie má “potenciál lépe odhalit výjimečnou světovou hodnotu této části Prahy.“ Čtvrť, která podle návrhu vznikne, pak UNESCO hodnotí jako “vstřícnou jak ke svému bezprostřednímu kontextu, tak k urbanistické morfologii Prahy obecně.“ Pozitivní zprávy přicházejí po dlouhém období, kdy byly vztahy mezi Centrem světového dědictví UNESCO a Prahou spíše napjaté.

 

www.praha.eu

Kalendář akcí