Jen splnit normy, nebo být připraven na velkou dávku emocí

publikováno:
autor:
Vizualizaci stadionového komplexu poskytlo architektonické studio Expoline/Cubedesign. Vizualizaci stadionového komplexu poskytlo architektonické studio Expoline/Cubedesign.

Ambice slovenského projektu Národního fotbalového stadionu na tzv. „Tehelku“ v Bratislavě nejsou malé. K jejich naplnění je však potřeba, aby každý jednotlivý detail celku byl v souladu s vysokými standardy UEFA. Přilehlé budovy stadionu, které počítají s komerčním využitím i s bydlením, jsou nedílnou součástí celého nově vzniklého komplexu. Pohled budoucího návštěvníka fotbalového zápasu, hudebního koncertu nebo jiné společenské akce nebude nikdy stejný jako pohled těch, kteří řešili technické detaily této velké mozaiky. Ke zmiňovaným technickým detailům patří zcela jistě i různorodé kotevní prvky, a o některých z nich budeme blíže psát v tomto článku.

Ing. Jaroslav Surý, obchodní zástupce stavební společnosti JORDAHL & PFEIFER pro Moravu a Slovensko, pomáhal zajistit atypické technické řešení a dodávku kotvení zábradlí a parapetů pomocí nosných prvků JBA‑NJ3‑0650 a nových kotevních kolejnic s vyšším zatížením JTA W50+ pro nákupní pasáž.

Prefabrikovaná výroba komponent s pohledovou kvalitou probíhala nezávisle na pokračujícím postupu realizace monolitu. Atypický tvar parapetu, sledující obvodovou křivku v kombinaci se skleněnou výplní, si vynutil i výrobu netradičních a speciálních prvků JBA. „Ve spolupráci s Prefou se nám podařilo dosáhnout požadovaného nepravidelného tvaru parapetu a díky rektifikaci prvku JBA bylo možné osadit prefabrikované prvky do požadované polohy bez ohledu na nerovnosti monolitické konstrukce,“ potvrzuje spokojeně Jaroslav Surý.

Úroveň a kvalita kotevních kolejnic JTA s možností podélné rektifikace se stále vylepšují, což potvrzuje i nová ETA 09. „Trendem jsou kotevní kolejnice JXA‑PC W (typy: 29/20, 38/23, 53/34 nebo 64/44), které jsou určené pro použití v nejnáročnějších provozech, jako jsou elektrárny, petrochemické závody, vysoce exponované mosty a další místa. Inovované prvky přenášejí extrémní dynamické a únavové zatížení a tlaky způsobené nenadálou událostí. Toto zatížení může být způsobeno např. zemětřesením, záplavami, explozemi, požárem či pádem letadla,“ doplňuje Jaroslav Surý.

Z podkladů JORDAHL & PFEIFER

Související články