Projekt Modernizace Krajské nemocnice Liberec za více než tři miliardy korun odstartoval. Generálním dodavatelem stavby je sdružení společností Syner (45% podíl), Metrostav DIZ (35% podíl) a Geosan Group (20% podíl). Mají vybudovat zcela nové Centrum urgentní medicíny, parkovací dům a energocentrum nemocnice. Přinášíme vám rozhovor se stavbyvedoucím Ondřejem Matouškem ze společnosti Metrostav DIZ o rozdělení stavebních etap, jejich vzájemném propojení a aktuálním pokroku v průběhu stavebních prací.
Jaká specifika s sebou nese výstavba zdravotnického zařízení?
Stavby pro zdravotnictví jsou jedny z nejsložitějších projektů, kdy je potřeba splnit nejen stavební požadavky, ale i návaznosti, propojení a uspořádání oddělení. Vysoké nároky jsou kladeny na čisté prostory, lékařské oddělení JIP/ARO nebo třeba sklady léků. Výstavba je časově náročná a technologie jdou neustále dopředu, takže je klidně možné, že se během realizace budeme potýkat se změnami v připravenosti pro lékařské zařízení.
Přibližte nám projekt modernizace Krajské nemocnice Liberec.
Jedná se o výstavbu objektu Centra urgentní medicíny, dále parkovacího domu a energocentra. Součástí jsou i stavební úpravy stávajícího objektu D. Projekt byl na základě POV (plán organizace a výstavby) rozdělen na tři fáze – nultou, první a druhou, přičemž etapy jsou na sobě závislé. V nulté fázi potřebujeme především přemístit vstupy do objektu D tak, aby se uvolnila část stavební jámy pro objekt parkovacího domu. K tomu budou zapotřebí i přeložky SIL, SLP a teplovodu.
První etapa bude věnována zejména výstavbě parkovacího domu a energocentra včetně kolektoru. V této fázi bude bezpodmínečně nutné zprovoznit nové energocentrum, abychom mohli to stávající odpojit, zbourat a na jeho místě zrealizovat část objektu Centra urgentní medicíny. Druhá etapa bude patřit jeho vybudování.
Jak je navržené energocentrum?
Představuje srdce celého areálu Krajské nemocnice Liberec. Skládá se z plynové centrální kotelny I. kategorie, dále zde jsou tři hybridní parní kotle s možností přestavby na vodní. Také se tu bude nacházet vyvíječ páry pro zvlhčovače VZT a kompaktní předávací stanice, které jsou navrženy jako tlakové nezávislé.
Jak je navrženo propojení nového pavilonu Centra urgentní medicíny s existujícími budovami v areálu nemocnice?
Nový objekt Centra urgentní medicíny bude propojen s existujícími budovami v areálu novým kolektorem, který napojíme na stávající. Navíc budovu propojíme s objektem A komunikační lávkou.
O spojovací chodbě jsem četla, že by měla mít celoprosklenou fasádu. V čem spatřujete technické výzvy spojené s touto konstrukcí?
Osa spojovací chodby je orientována ve směru východ a západ. Fasáda nasměrovaná na sever je celoprosklená a umožňuje pohled na náměstí areálu nemocnice. Na jižní stranu je pak plná bez možnosti výhledu.
Chodba je situována do blízkosti stávajícího heliportu a určitě bude náročné osazení severní konstrukce fasády se zachováním obslužnosti budov i blízkého heliportu.
Zabýváte se i restaurováním některých původních prvků, jako jsou třeba vitráže v kapli. Jak tyto prvky integrujete do nových prostor?
Vitráž z kaple už byla demontována a odvezena k restaurátorovi. Počítáme s jejím navrácením do fasádní sestavy, která byla navržena přes dvě podlaží, konkrétně přes druhou a třetí etáž. Vitráž chceme zabudovat do třetího nadzemního podlaží.
V dubnu jste přebírali staveniště, aby se provedly přípravné práce a ověřilo vedení inženýrských sítí. Jak daleko jste postoupili?
Po průzkumných pracích v průběhu dubna jsme od května do půlky listopadu prováděli demolice stávajících objektů. Z větší části máme hotové hrubé terénní úpravy pro parkovací dům a energocentrum, zčásti také pro objekt Centra urgentní medicíny. Zbývající práce budou závislé na přeložce parovodu, kanalizace a demolice objektu H, což můžeme zrealizovat až po úspěšné první etapě. Vyřešeno je i záporové pažení pro část objektu Centra urgentní medicíny a z větší části pro parkovací dům. Zemní práce na hrubých terénních úpravách probíhají za použití těžké mechanizace a trhacích prací odstřely. Ty byly povoleny Báňským úřadem. Jejich součástí je například i monitoring seismicity při odstřelech. Přičemž měřicí zařízení jsou osazena v nejbližších budovách.
Jaké úpravy jste realizovali u objektu D?
Máme za sebou část úprav včetně kompletně nového předpolí. Kromě demolic, kanalizace, vodovodu a plynovodní přípojky byly provedeny práce především na zpevněných plochách s využitím kamenných kostek o rozměru 6 × 6 cm, kde jsou vodicí a signální pásy pro nevidomé. Abychom mohli přemístit vstupy do objektu D a uvolnit část stavební jámy pro zemní práce k vybudování parkovacího domu, bylo velmi důležité vybudovat kamenné schody, ŽBK opěrky, kamenné stěny a ŽBK rampy.
Jak se stavební práce dotýkají i přilehlých ulic k areálu?
Z přeložek a nových sítí jsme provedli zkapacitnění vodovodního řádu v ulici Husova s obnovou asfaltového krytu na šířku jednoho jízdního pruhu. V ulici U Novostavby jsme realizovali přeložku jednotné kanalizace a vodovodu včetně přípojek. Dokončenou máme i přípojku plynu včetně hlavního uzávěru. Hotovy jsou také provizorní ocelové konstrukce pro přeložku teplovodu, kanalizace, SLP, SIL.
V současnosti probíhají práce na vakuovém potrubí parovodu, hotovy jsou piloty u parkovacího domu. Probíhá i zkapacitnění vodovodu mezi ulicemi Jablonecká a Husova, kde v ulici Husova jsme se napojovali na litinu DN450, přičemž nové potrubí je v litině DN300.
Zabýváte si i rekonstrukcí jednotné areálové kanalizace?
Přesně tak, pracujeme na ní a v rámci demolice autodílny, která navazovala na stávající sousední objekt, jsme realizovali kontaktní zateplovací systém včetně klempířských prvků a ŽBK opěrky.
V čem při výstavbě spatřujete úskalí?
Výstavba probíhá v areálu Krajské nemocnice Liberec, který se nachází v centru města a je zde komplikovaná dopravní situace. Realizujeme tu navíc trhací práce, k čemuž je třeba měřit otřesy při odstřelech.
Jak budete koordinovat logistiku na staveništi, zejména s ohledem na provoz nemocnice během výstavby?
Pro každou etapu máme vlastní plán organizace výstavby. Máme i nadefinované výjezdy ze stavby pro jednotlivé fáze. Navíc oblast stavby je oddělená od běžného provozu nemocnice. Pouze umožňujeme servis stávajícího energocentra, vyvážení odpadů a obsluhu kyslíkové stanice.
ONDŘEJ MATOUŠEK Vystudoval Fakultu stavební ČVUT v Praze, obor pozemní stavby a konstrukce. Od roku 2008 pracoval ve firmě Metrostav v oblastním zastoupení pro Liberecký kraj v Divizi 8, kde ve funkci stavbyvedoucího realizoval například výstavbu pavilonu intenzivní medicíny nemocnice v Jablonci nad Nisou, rekonstrukci budovy E psychiatrie KNL nebo montážní a logistickou halu pro VW IDBuzz Magna Liberec. Od roku 2021 působí na pozici vedoucího projektu ve společnosti Metrostav DIZ, kde mimo jiné vede výstavbu Modernizace Krajské nemocnice Liberec. |
Jak máte nastavenou spolupráci mezi stavebním týmem, vedením nemocnice a lékařským personálem během projektu?
S investorem a technickým dozorem stavebníka máme pravidelné kontrolní dny za účasti autorského dozoru. S lékařským personálem probíhá jednou za 14 dní jednání, a to především s ohledem na stavební práce v objektu D a jeho okolí.
Jak velký je rozpočet a jaká opatření jste přijali, abyste ho dodrželi?
Smluvní cena s investorem byla stanovena na 3 146 684 784 korun bez DPH. Protože jde o veřejnou zakázku, jakékoli vícepráce, případně nižší objem práce, by se řídily jejími pravidly.
Kdy by měla být výstavba hotova a předána investorovi?
Stavba by měla být hotova k 18. červnu 2026 a těším se na výsledek. Moderní zdravotnická centra potřebujeme, stavíme si je přece pro sebe. Navíc zdravotníci musí mít kvalitní zázemí a prostory pro práci, která je nejzásadnější na světě – záchranu lidských životů.