Konecranes – rok plný inovací ve zdvihací technice

publikováno:
autor:
Konecranes S jeřáb v akci Konecranes S jeřáb v akci

Hned tři zásadní novinky z oblasti jeřábové techniky přinesla značka Konecranes v průběhu posledních měsíců. Odborné veřejnosti se představil, kromě nového řetězového kladkostroje řady Konecranes C, také jedinečný kladkostroj řady Konecranes S s unikátním syntetickým lanem. Pro zdvihání těžkých břemen až do hmotnosti 63 tun je pak k dispozici nová jeřábová řada vybavená lanovým vrátkem Konecranes M.

„Nezůstali jsme ale jen u zdvihacích zařízení. Revoluční inovace přinášíme i v podobě nového typu jedno-nosníkového mostového jeřábu s kompaktním nosníkem, označovaným jako Kairos,“ představuje další novinku v portfoliu Ing. Jiří Herian, obchodní ředitel Konecranes and Demag s. r. o.

Nosník je jedním z klíčových komponentů jeřábu a Kairos se od ostatních odlišuje hned ve třech parametrech – novým designem, možností rozdělit nosník na dvě části (pro usnadnění přepravy a instalace) a kluzným spojením mostnice s příčníkem. „Nosník jeřábu je provedený jako krabicový s tím rozdílem, že vyztužující žebra vystupují otvory ve stěnách ven, takže svary jsou realizovány pouze zvenčí. To usnadňuje nejen vlastní výrobu jeřábu, ale i pravidelné inspekce. Venkovní svary lze navíc provést svařovacími automaty a eliminovat tak chybovost při výrobě,“ vysvětluje Jiří Herian hlavní přednost kompaktního nosníku Kairos.

ŘETĚZ I LANO

Kromě nosníku je dalším důležitým prvkem jeřábu kladkostroj nebo vrátek. S vývojem elektrických kladkostrojů začali v mateřském závodě Konecranes ve finských Helsinkách již ve 30. letech minulého století. Více než 80 let inovací přineslo značce Konecranes pozici světové jedničky na trhu zdvihací techniky určené pro nejlehčí předměty, až pro mnohaset tunová břemena.

V provozech, kde není zapotřebí zdvihat zátěž větší než pět tun, nacházejí využití jednonosníkové mostové jeřáby s řetězovým kladkostrojem.

Mezi nejlepší řetězové kladkostroje současnosti patří nový elektrický řetězový kladkostroj řady C. Zcela přepracované jsou klíčové komponenty tohoto kladkostroje – motor, převodovka, brzda i ozubené kolo. Díky novému hornímu závěsu je velmi jednoduchá také samotná instalace, kladkostroj má vyváženější těžiště a visí mnohem stabilněji.

Všude tam, kde je nutné zdvihat břemena až do hmotnosti 80 tun, přicházejí ke slovu jeřáby Konecranes s lanovým kladkostrojem CXT, které jsou dostupné jako jednonosníkové nebo dvounosníkové verze s profilovým nebo skříňovým nosníkem. Jejich největší předností je adaptabilnost k podmínkám provozu, je taky možné je přizpůsobit nejen požadavkům na nosnost, ale i prostorovým podmínkám. O celosvětové oblibě CXT jeřábů svědčí i fakt, že jich Konecranes prodá ročně více než deset tisíc kusů.

„Jako první na světě jsme přišli s revoluční novinkou v kategorii lanových kladkostrojů, a to s kladkostrojem řady S se syntetickým lanem,“ vyzdvihuje Ing. Jiří Herian úsilí inovačního týmu Konecranes. Nové syntetické lano prošlo celou řadou těch nejnáročnějších testů a předčí v mnoha ohledech klasické ocelové. Syntetické lano je vyrobené z odolného a zároveň lehkého materiálu. Jeho stabilní symetrická struktura eliminuje tradiční defekty lana a zároveň snižuje povrchový tlak a opotřebení a tím pomáhá prodlužovat životnost navíjecích komponentů. „Nezůstalo ale pouze u lana. Jeřábová řada Konecranes S představuje nový budoucí standard ve zdvihání. Nakloněný buben a vyvážené navíjení jsou prvními jeřábovými vlastnostmi tohoto druhu na světě. Eliminují maximální třecí síly lana a prodlužují tak životnost navíjejících komponentů. Chytřejší ovládání a jedinečné inteligentní funkce umožňují plynulé a přesné polohování břemene s úplnou kontrolou,“ popisuje další přednosti řady Konecranes S ředitel Jiří Herian.

VRÁTEK PRO TĚŽKOU VÁHU

Pro svět těžkých břemen je přímo předurčená jeřábová řada vybavená vrátkem Konecranes M, kterou charakterizuje především nejkompaktnější a nejvíce modulární vrátek v oboru, konstruovaný v různých velikostech i pro ty nejnáročnější potřeby. „Řada M by se dala zjednodušeně charakterizovat jako menší velikostí, ale větší výkonem. Modulární architektura se dokáže přizpůsobit vašim konkrétním požadavkům. S našimi osvědčenými komponenty ‚Core of Lifting‘ je řada Konecranes M inteligentní a vysoce výkonná,“ uvádí Jiří Herian.

„Zjednodušeně řečeno, systém shromažďuje veškerá data o činnosti daného zařízení, propojuje přitom data, stroje a lidi,“ vysvětluje Jiří Herian. Odborníci, sedící nepřetržitě v centru dálkové podpory, mohou s jeřábem komunikovat bez ohledu na to, kde se nachází, mohou poskytovat asistenci na dálku a v případě havárie nebo zjištění poruchy jsou schopni pomoci s jejím odstraněním.

BEZPEČNOST „RUKU V RUCE“ S CHYTRÝMI FUNKCEMI KONECRANES

„V Konecranes and Demag klademe obrovský důraz na bezpečnost. K tomu pomáhají chytré technologie a funkce našich jeřábů,“ zdůrazňuje Jiří Herian. Příkladem je tzv. Anti-Sway System, který redukuje rozkývání zavěšených břemen a umožňuje manipulaci s nimi s přesností na milimetry. Na bezpečnost dohlíží i další funkce, jakými jsou třeba Protected Areas či Working Limits. S pomocí těchto funkcí lze definovat chráněné zóny, do kterých jeřáb nesmí vjet. Funkce Working Limits umí postavit virtuální stěny, u kterých se jeřáb automaticky zastaví.

Další inteligentní funkce Konecranes zabraňují jakémukoli bočnímu tahu nebo kývání těžkého nákladu během zvedání a přemísťování. Funkce Follow Me (navádění) umožňuje umístit jeřáb nad břemeno jednoduchým naváděním háku rukou, což velmi usnadňuje a urychluje nakládání a vykládání. Funkce Hook Centering (centrování háku) je určena k eliminaci bočního tahu během zvedání automatickým polohováním mostu a kočky přímo nad náklad. Funkce Snag Prevention (prevence zachycení) zajistí zastavení všech pohybů jeřábu, jestliže se hák, popruh nebo břemeno náhodně o cokoliv zachytí. Snižuje se tak riziko nebezpečných situací během přemísťování nákladu a zároveň se tím předchází poškození nákladu, jeřábu a okolního prostředí.

Z podkladů Konecranes and Demag s. r. o.

Související články

× Full - Jádro